En svensk ombygd BMW 1M har vært den første bilen i landet som har vunnet et rallyløp ved å kjøre på syntetisk bensin. Målet er å sikre en fremtid for forbrenningsmotoren.
Det kan godt være mulig å komme foran i denne verden på syntetisk drivstoff.
DRIVE VXO Motorsport har nettopp bevist det ved å vinne den første divisjonen i Rally-SM-mesterskapet.
Bilen de gjorde det med, en ombygd BMW 1M, er designet for å gå på biodrivstoff og syntetisk bensin. Nå topper fører PG Andersson med co-driver Anders Fredriksson tabellen i klassen for tauing på to hjul.
Det skriver teamet i en pressemelding .
LES OGSÅ: Tesla senker de danske prisene kraftig igjen
– Det var en viktig seier for teamet og et enormt tak for prosjektet, som har som mål å skape en fremtidssikker rallybil uten å gå på akkord med verken ytelse, holdbarhet eller underholdning.
– Noe vi håper kan skape internasjonal gjennomslag både innen motorsport og på offentlig vei, sier Hans Bååth, administrerende direktør i DRIVE VXO.
Prosjektet med å gjenoppbygge BMW-en har vært underveis lenge. Det begynte allerede sommeren 2022, da Volvo P1800 Cyan ble lansert.
Ifølge det svenske rallyteamet førte den racerbilen til at interessen for – og etterspørselen etter – alternative drivstoff økte. Og selv om P1800 Cyan kostet i underkant av 5 millioner danske kroner stykket.
– Vi var ikke opptatt av å bygge en elektrisk versjon av Volvo P1800 Cyan, da grunnideen var å bygge en moderne versjon av sekstitallsikonet Volvo P1800.
– En slik bil må være lett, gjerne under 1000 kg, og ha en temperamentsfull motor. Å gjøre den elektrisk ville gjort den 50 % tyngre og også fjernet mye av karakteren, sier Hans Bååth.
Målet er at det syntetiske drivstoffet skal være lett tilgjengelig slik at forbrenningsmotoren kan fortsette å gå i flere tiår framover. Den neste store testen for rallyteamet, drivstoffet og BMW'en er en varm sommer, fordi de skal gjenta en testkrets i arktisk kulde.
I januar 2022 opplevde teamet temperaturer så lave som minus 33 grader. Likevel ble de to planlagte lobbene utført i Boden, som ligger i den absolutt nordligste delen av Sverige.
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!