12. februar, 2025

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3.

Mens den nåværende Mercedes C63 AMG har kommet under ild for kun å ha 4 sylindre, insisterer BMW på at den ikke er god nok. Så til konkurrenten M3.

Dette sier M-avdelingsleder Frank Van Meel i et intervju med Australian Drive .

Tvert imot har BMW lovet å holde liv i både V8-motoren og den mindre rekke-sekseren så lenge «det til og med er lovlig».

For selv om den første M3, E30-generasjonen, faktisk ikke hadde mer enn 4 sylindre og 238 hestekrefter, er ikke det noe BMW trenger å gå tilbake til.

Det var ikke snakk om nedbemanning – altså færre sylindre eller mindre slagvolum – av noe som helst, understreker Frank Van Meel.

– Vi lanserer en elbil mens vi holder vår inline-seks-motor i live, sier M-sjefen i en orientering med australske medier.

Dette etterlater Mercedes stort sett alene med tanken om at 4 sylindre er nok. Selv Audi, som dropper V8-motoren i kommende RS6, kommer ikke så langt ned. Les mer om det her.

Tilbake hos BMW er de veldig klare på hvorfor forbrenningsmotoren er verdt å holde i live. Som et av få store bilmerker har det München-baserte selskapet nektet å sette en sluttdato for sine bensin- og dieselmotorer.

– Straitsekseren er i likhet med V8-motoren en veldig ikonisk motor. Og den passer perfekt i M3 når det kommer til vektforhold i forhold til antall hestekrefter og kjøredynamikk.

– Nedbemanning gjør det svært vanskelig å opprettholde ytelsen. Spesielt hvis du skal for den slags på en bane med en 4-sylindret bil.

– Og M3 brukes mye på banen. Derfor er det heller ikke snakk om å nedbemanne noe.

Frank Van Meel er heller ikke sikker på at livet er lettere for konkurrentene hos Mercedes, selv om motoren deres er mindre. De små, 4-sylindrede bilene er ikke fritatt for å oppfylle akkurat de samme utslippskravene som alle andre.

– For å være helt ærlig; Når man ser på andre biler (konkurrentenes, red.), ser man på avgjørelser som ble tatt for mer eller mindre for fem år siden.

– Man skal ikke basere beslutninger på den slags. For når du ser på hva andre gjør, er det allerede for sent.

– Jeg er fra Nederland. Og her har vi et ordtak som heter noe sånt som; Når du er på sjøen, bør du ikke følge alle de andre skipene. Du må navigere etter stjernene, fordi det hindrer deg fra å krasje inn i kysten.

Latest

Don't miss

Desperat kinesisk merkevare senker prisen med 200.000 kroner

Her hjemme har ikke Seres blitt sett. Men i...

Ford vil bygge elbiler med bensinmotorer

Vi har ICE, BEV PHEV, HEV og nå også...

BMW lover bensinbiler «så lenge det er lovlig»

Forbrenningsmotoren skal ingen steder. I hvert fall ikke hos...

Har stått stille i 5 år – ingen vil eie sjeldne Nissan

Bilen har kun tilbakelagt 362 kilometer siden den rullet...

Norges hovedstad forbyr fossilbiler innen 2027

I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til å...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...