I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3.
Mens den nåværende Mercedes C63 AMG har kommet under ild for kun å ha 4 sylindre, insisterer BMW på at den ikke er god nok. Så til konkurrenten M3.
Dette sier M-avdelingsleder Frank Van Meel i et intervju med Australian Drive .
Tvert imot har BMW lovet å holde liv i både V8-motoren og den mindre rekke-sekseren så lenge «det til og med er lovlig».
For selv om den første M3, E30-generasjonen, faktisk ikke hadde mer enn 4 sylindre og 238 hestekrefter, er ikke det noe BMW trenger å gå tilbake til.
Det var ikke snakk om nedbemanning – altså færre sylindre eller mindre slagvolum – av noe som helst, understreker Frank Van Meel.
– Vi lanserer en elbil mens vi holder vår inline-seks-motor i live, sier M-sjefen i en orientering med australske medier.
Dette etterlater Mercedes stort sett alene med tanken om at 4 sylindre er nok. Selv Audi, som dropper V8-motoren i kommende RS6, kommer ikke så langt ned. Les mer om det her.
Tilbake hos BMW er de veldig klare på hvorfor forbrenningsmotoren er verdt å holde i live. Som et av få store bilmerker har det München-baserte selskapet nektet å sette en sluttdato for sine bensin- og dieselmotorer.
– Straitsekseren er i likhet med V8-motoren en veldig ikonisk motor. Og den passer perfekt i M3 når det kommer til vektforhold i forhold til antall hestekrefter og kjøredynamikk.
– Nedbemanning gjør det svært vanskelig å opprettholde ytelsen. Spesielt hvis du skal for den slags på en bane med en 4-sylindret bil.
– Og M3 brukes mye på banen. Derfor er det heller ikke snakk om å nedbemanne noe.
Frank Van Meel er heller ikke sikker på at livet er lettere for konkurrentene hos Mercedes, selv om motoren deres er mindre. De små, 4-sylindrede bilene er ikke fritatt for å oppfylle akkurat de samme utslippskravene som alle andre.
– For å være helt ærlig; Når man ser på andre biler (konkurrentenes, red.), ser man på avgjørelser som ble tatt for mer eller mindre for fem år siden.
– Man skal ikke basere beslutninger på den slags. For når du ser på hva andre gjør, er det allerede for sent.
– Jeg er fra Nederland. Og her har vi et ordtak som heter noe sånt som; Når du er på sjøen, bør du ikke følge alle de andre skipene. Du må navigere etter stjernene, fordi det hindrer deg fra å krasje inn i kysten.