Det er ikke bare her hjemme BMW har kjørt på kant med markedsføringsloven. Også i Sverige mener myndighetene at merket strammer inn.
I 2021 kritiserte det svenske reklameombudsmannen BMW for villedende markedsføring av en annonse.
Annonsen, som ble ført i svenske medier, vakte oppsikt da Greta Thunbergs velkjente «Skolestreik för klimatet»-plakat ble brukt som en del av markedsføringen.
Annonsen presenterte BMW som «verdens beste bilmerke for klimaet». En slik påstand ble imidlertid senere avvist som villedende av reklameombudsmannen i Sverige.
– Jeg er dessverre vant til å se hvordan selskaper verden over bruker navnet mitt, sa Greta Thunberg etterpå.
Hun fortsatte med å forklare at hun hadde valgt å akseptere annonsen da den kunne brukes til å illustrere utfordringene med bærekraft.
Den villedende annonsen ble publisert i Dagens Nyheter, der Greta Thunberg var gjesteredaktør samme dag. Avisen fokuserte den dagen på klimarelaterte spørsmål, og Thunberg brukte rollen sin til å rette oppmerksomheten mot den globale saken.
Etter publiseringen av annonsen valgte flere å klage på BMW, både til det svenske forbrukerkontoret og til Reklameombudsmannen. Kritikken gikk først og fremst på at BMWs påstand kunne oppfattes som greenwashing.
BMW har selv forsvart bruken av kravet. Ifølge Kai Zöberlein, pressekontakt hos BMW Group i Tyskland, er påstanden basert på selskapets posisjon i Dow Jones Sustainability Index fra 2020.
– Fra vårt ståsted er det riktig å si at BMW Group har fremstått som verdens mest bærekraftige bilprodusent, sa Zöberlein.
Reklameombudet mente imidlertid at påstanden var for bred og uspesifikk. Etter tilsynets vurdering vil en gjennomsnittsforbruker kunne tolke påstanden som en sammenligning med alle bilprodusenter, noe BMW ikke kan dokumentere.
Ombudsmannen bemerket også at det ikke var klart hvilke produsenter som var inkludert i Dow Jones Sustainability Index 2020. Dette svekket ytterligere grunnlaget for påstanden om at BMW var «verdens beste bilmerke fra et klimaperspektiv».
Ifølge ombudsmannen var BMWs påstand derfor i strid med flere regler om markedsføring, herunder bestemmelser om villedende og miljørelaterte påstander.
Det er ikke bare i Sverige BMW har blitt tatt for å lyve. På hjemmebane har den danske importøren måttet betale en bot på én million for lignende krav. Les mer om det her .