Foreløpig har BMW ingen planer om å grave ned forbrenningsmotoren. I stedet må diesel- og bensinbilene bygges sammen med elbilene.
BMW har ikke tenkt å gjøre noe annet enn forskjellen som allerede er mellom elbiler og diesel/bensin.
Det forteller merkevarens produktsjef Bernd Körber i et intervju med Autocar .
Tyskerne vil dermed beholde både forhjulsdrevne og bakhjulsdrevne diesel- og bensinbiler, selv om det er kommet elbiler. Og til tross for at BMW har bygget den siste forbrenningsmotoren i Tyskland. Les mer om det her .
Ifølge Bernd Körber dropper ikke BMW forbrenningsmotoren fordi merket ønsker å være tilpasningsdyktig.
LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner
– Utviklingen avhenger av lovverk og hva kundene er ute etter.
– I overskuelig fremtid vil vi bruke en teknologifleksibel tilnærming, derfor har vi også tenkt å bygge alle drivlinjer på samme samlebånd, sier Bernd Körber.
På denne måten mener Bernd Körber at BMW sikrer seg mot både fabrikkstenging og permitteringer, slik Ford for eksempel gjør i disse dager.
– Hvis markedet endrer retning, trenger vi ikke legge ned fabrikker eller redusere antall ansatte. Vi bytter bare til en annen drivlinje, står det.
Det er imidlertid slett ikke sikkert at BMW trenger å tenke i så foranderlige baner. Uansett forventer Pieter Nota, som satt i merkevarens styre frem til i fjor, at EU enten angrer eller utsetter forbudet mot forbrenningsmotoren i løpet av svært kort tid.
– En ny EU-kommisjon vil, mistenker jeg i hvert fall, ta stilling til en utsettelse eller justering av forbudet senest i 2026. Det er bare uunngåelig, tror jeg, sa Nota i et intervju med den nederlandske podcasten National Auto Show.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!