BMW kunne fått 500 millioner kroner i statlig støtte for å beholde arbeidsplasser og produksjon i England. Men tyskerne vil ikke.
Salget av elbiler vokser globalt og forventes å nå rekordhøye i år. Men det er fortsatt langt mindre enn bilmerkene forventer.
Dette har tvunget flere merker til å endre produksjonen og utsette investeringer. Det siste eksemplet er BMW. Tyskerne sier nå at de utsetter den etterlengtede produksjonen av en helelektrisk Mini i England.
Mini produserer allerede en elbil, men den skulle også produseres ved selskapets historiske fabrikk i Oxford fra 2026.
Dette melder BBC .
I 2023 kunngjorde BMW at de ville investere 600 millioner pund i fabrikken. Investeringen vil muliggjøre produksjon av tredørs, elektriske Mini Cooper og Mini Aceman. Innen 2030 skal fabrikken utelukkende produsere elbiler.
Men BMW Group har ikke lenger så travelt med å finne de pengene. Det betyr også at tyskerne sier nei til 60 millioner pund, tilsvarende 569 millioner kroner, i støtte fra den britiske regjeringen.
– Oxford-fabrikken er hjertet i Mini-produksjonen. En rekke modeller produseres og eksporteres, som er etterspurt i Storbritannia og rundt om i verden.
– Men gitt de mange usikkerhetsmomentene bilindustrien står overfor, vurderer BMW Group for tiden tidsplanen for gjeninnføring av Mini-produksjon i Oxford.
– Vi har informert den britiske regjeringen om vår beslutning om å revidere produksjonsplanen i Oxford.
– Som en del av diskusjonene har vi blitt enige om å ikke ta det tidligere utlyste tilskuddet. Vi er imidlertid fortsatt i tett dialog (med regjeringen, red.) om våre fremtidsplaner, ifølge en uttalelse fra ledelsen.
BMW har ikke sagt noe om når de skal starte opp igjen samlebåndene i Oxford. Men tyskerne vil bruke penger på å 'fremtidssikre' fabrikken, som de sier.
BMW Group har også forpliktet seg til å bygge et "moderne logistikksenter" på eller i nærheten av fabrikkområdet.