Bransjedirektøren sier nå: «Tiden er inne for å gjøre det som fungerer permanent.»
Usikkerhet rundt registreringsavgifter på elbiler påvirker nå salget og forårsaker uro i den danske bilindustrien, sier Thomas Moller Sorensen, bransjedirektør i DI Bilbranchen , i et spisst innlegg påLinkedIn .
Ifølge direktøren merker foreningens medlemmer allerede konsekvensene.
«Medlemmene våre i DI Automotive merker nå at bilkundene er mer motvillige», skriver han og legger til: «I tillegg har bilforhandlere og bilimportører allerede begynt å bestille biler for 2026. I denne sammenhengen er det mildt sagt problematisk at man ikke kjenner avgiftsgrunnlaget.»
Han etterlyser derfor en rask politisk avklaring – helst før sommerferien.
«Fordelene er åpenbare»
Thomas Møller Sørensen er overrasket over at politikerne ennå ikke har kommet til enighet. Han mener fordelene med å fjerne registreringsavgiften på elbiler burde være tydelige:
«Fordelene ved å fjerne registreringsavgiften på elbiler permanent er nesten i tråd med hverandre: Lavere CO2-utslipp, høyere arbeidstilbud, færre årsverk i staten og mindre administrasjon i næringslivet.»
Han påpeker også at det for tiden er betydelig billigere for staten å administrere en lav, løpende bilavgift enn å kreve inn den klassiske registreringsavgiften:
«Statens inntekter fra registreringsavgift er en tredjedel av hva de var for noen år siden», sier direktøren.
Oppfordringer til politisk handling
Bransjedirektøren understreker at bilbransjen forstår at «mange politiske hensyn må tas i betraktning.» Men han appellerer direkte til myndighetene om å handle raskt:
«Vi er også overbevist om at det med den nåværende sentrum-høyre-regjeringen, før sommerferien, er mulig å samle et bredt flertall for en mye mer effektiv, enkel og fremtidssikker bilbeskatning.»
Og konklusjonen er klar:
«Tiden er inne for å gjøre det som fungerer permanent.»