BYD Dolphin Surf er kanskje Danmarks billigste elbil. Men det er fortsatt ikke billig. Fordi i Kina koster det mindre enn halvparten sรฅ mye. Mye mindre.
Her i Danmark vil BYD-importรธren ta 150 000 kroner for Dolphin Surf fra juli. Nok til รฅ kjรธre bilen til Danmarks billigste elbil.
Men det er fortsatt ikke billig. I Kina kan du fรฅ akkurat den samme modellen, ogsรฅ kalt Seagull, for 7 800 dollar.
I runde tall er det 50 000 danske kroner. Prisen er for eventuelle rabatter hos forhandleren. Her i Danmark vil kundene betale dobbelt for basismodellen.
Ifรธlge importรธren vil toppmodellen koste 180 000 kroner. Sรฅ det som kunne ha vรฆrt en billig bil er det ikke.
Prisen kan delvis forklares med tollen pรฅ 17,1 prosent som BYD mรฅ betale for i det hele tatt รฅ sende biler til Europa, og de danske momsreglene. Men รฉn ting er prisen nรฅ.
Dolphin Surf kan bli billigere i Europa
En annen ting er hva BYD kan gjรธre med prisen nรฅr merkets fabrikk i Europas mest korrupte land รฅpner. Kineserne har til hensikt รฅ utvide bussproduksjonen, som foregรฅr i Ungarn, med personbiler.
Ifรธlge kineserne selv vil fabrikken kunne skape 2000 arbeidsplasser. Og dette pรฅ et tidspunkt hvor andre bilmerker i Europa fyrer av gรฅrde.
Dette gjelder faktisk ogsรฅ kineserne pรฅ vรฅre breddegrader. Nylig annonserte et av Volvos sรธstermerker at de ville kutte 40 prosent av sine ansatte i en stรธrre kostnadskuttkampanje.
Hos Volvo selv er det ingen vei utenom kostnadsbesparelsestiltaket. Direktรธr Hรฅkan Samuelsson, som egentlig hadde pensjonert seg, ble ansatt tidligere i รฅr for รฅ implementere et toรฅrig vekttapsprogram.
Den nyeste informasjonen tyder pรฅ at Geely-gruppen, som eier merket, vil flytte enda mer av Volvo til Kina for รฅ spare penger.
โ Han har mistet tรฅlmodigheten og vil ikke se mer penger kastet bort pรฅ langtrukne utviklingsprosjekter, forteller en kilde om Geely-eier Li Shufu til den svenske avisen Di.