3. mars, 2025

Dansk bilimportør tjener nesten 1 milliard i 2024

Bilimportøren Semler Gruppen, som er ansvarlig for import av Volkswagen Group-modeller i Danmark, tjente nesten 1 milliard før skatt i 2024.

Semler Group, Danmarks største bilkonsern, har i dag offentliggjort sitt regnskap for 2024.

Det skriver gruppen i en pressemelding.

Regnskapet viser et rekordhøyt resultat før skatt på 962 millioner danske kroner. Omsetningen har økt med 18 prosent siden 2023 og er nå på 28 milliarder kroner.

Året 2024 har ifølge det danske selskapet vært preget av endringer i bilindustrien.

Likevel øker både inntektene og bunnlinjen. Ifølge konsernet selv skyldes dette økt markedsandel for både nye og brukte biler og økt fokus på serviceavdelingen.

– 2024 har vært utfordrende for oss, og bransjen generelt, på en rekke områder, men våre 3300 kolleger har stått sammen og navigert trygt gjennom turbulente tider på en fornem måte.

– Den samlede innsatsen er grunnlaget for det utmerkede resultatet, hvor vi øker både topp- og bunnlinjen gjennom økt markedsandel innen nye og brukte biler, samt et styrket servicemarked, sier Ulrik Drejsig, administrerende direktør i Semler Gruppen.

Kaster halvannen milliard inn i virksomheten

Ifølge ledelsen vil Semler-konsernet bevilge halvannen milliard kroner til investeringer i Danmark frem mot 2030.

Dette inkluderer eierskap til import, forhandlere, samt finansiering og leasing. Det legges opp til store satsinger på elektrifisering og digitalisering.

– Når vi investerer halvannen milliard kroner i den nye strategien, er det fordi vi ønsker å styrke vår posisjon ytterligere og stå i spissen for en bransje som er i rask endring.

– Det krever rett og slett smidighet og omstillingsevne, og våre ansattes evne til dette har vært fantastisk i 2024. Dette gir meg tro på flere gode år fremover, sier Ulrik Drejsig.

I 2024 var 53 prosent av Semler-konsernets solgte biler elbiler. I desember valgte importøren å gi 5 års garanti på fabrikknye elbiler. Dette vil imidlertid selskapet selv betale. Les mer om det her .

Den danske bilimportøren forventer at virksomheten vil vokse inn i 2025. I pressemeldingen om regnskapet står det imidlertid ikke hvor mye.

Latest

Don't miss

Siktet for uaktsom kjøring – betjent har trukket seg

Den uavhengige politiombudsmannen siktet den kjente tjenestemannen Preben Sandager...

Elon Musk taper 80 milliarder kroner på Tesla

Tesla-aksjen er fortsatt verdt mye. Men det er ikke...

Tesla kjøper ut urolig selskap – alle penger er borte

Den tyske bilunderleverandøren Manz har erklært seg insolvent. Nå...

Elon Musk benekter Tesla-rykter – svaret er nei!

Svaret er et klart nei. Det blir ikke penger...

Økonom: Tyskland må stoppe alle bensinbiler nå

Hvis ikke Tyskland skal kvele sin egen største industri,...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...

Venstre vil forby offentlige kjøp av kinesiske elbiler

Det må bli slutt på kinesiske elbiler for hjemmesykepleie, for eksempel. Det mener i hvert fall Venstre. Flere partier ser positivt på ideen. Venstre...

Slik ser Volkswagen ID.1 ut – koster 150.000 kroner

Volkswagen ID.1 presenteres onsdag, men tyskerne har allerede hevet prisen på bilen til 150.000 kroner. Vi forventer det fordi Volkswagen sier det. Det betyr...

De fleste elbiler er dritt, sier bildirektør

Han trakk seg nettopp fra Lucid Motors. Men det stopper ikke Peter Rawlinson fra å kritisere «de fleste elektriske biler» som dritt. Mange bilmerker...

Introduksjon til SquadBall-universet: En kveld for lidenskapelige bilentusiaster

SquadBall inviterer til en helt spesiell kveld på Haaning Collection i Bagsværd, hvor lidenskapen for bil, unike opplevelser og sterke nettverk står i sentrum....

Garantien gikk ut – nå skal elbilen repareres for 246.000 kr.

Da Zohir Kouabache tok sin fem år gamle Audi e-tron inn til service, fikk han beskjed om at bilen trengte reparasjoner for en kvart...

Bilstyrelsen taper – slik kan skiltene nå plasseres

Biltilsynet har så langt slått ned på motorsyklister dersom skiltskiltet deres ikke var på linje med bakhjulet. Men det er løgn, sier Riksskatteretten. Det...

Årets laveste – Bensinprisene stuper i Danmark

Danskene kan nå tydelig føle at makten har endret seg i USA. Bensinprisene har falt til sitt laveste nivå i år. Prisene på bensin...

Går av etter 43 år – Lars vil ikke selge elbiler

Etter over fire tiår stenger Assens Bil Center på Fyn. Eier Lars Hindsgaul ønsker ikke å selge elbiler og legger ned virksomheten. Assens Bil...

Stefans Audi må vrakes fordi Q8 ble gal

Det var Q8 og ikke Stefan som helte feil drivstoff i bilen. Men nå skal den 13 år gamle Audi A6 uansett vrakes. Noe...

Tesla i ny lavkonjunktur – har havnet på den fryktede hatlisten

Teslas salg i Norge falt betydelig i februar. En førsteamanuensis fra Universitetet i Bergen har imidlertid en enkel forklaring på dette. Tesla har havnet...