EasyPark har ikke vært flinke nok til å informere sine kunder om et gebyr på 15 prosent av parkeringsprisen. Derfor må de nå sone en bot.
Parkeringsselskapet EasyPark er satt på plass av Retten i Lyngby.
Selskapet har ikke vært flinke nok til å opplyse om at det belastes en avgift på 15 prosent av parkeringsprisen hver gang en bilist bruker EasyParks app til å betale for parkering spesielt.
Derfor må selskapet nå betale en bot på halvannen million kroner. Det skriver Lyngby tingrett på sine nettsider .
Det var etter anmodning fra Forbrukerombudet at det først ble tatt ut tiltale siden tiltale mot parkeringsselskapet. Og påtalemyndighetens påstand om de ulovlige forretningsmetodene varte gjennom hele rettssaken.
LES OGSÅ: Flertallet vil forby bilister å vaske biler for hånd
Retten avviste imidlertid påtalemyndighetens oppfatning om at EasyPark siden 2019 ikke i tilstrekkelig grad har gjort oppmerksom på faren ved å velge feilparkeringsplass via appen. Retten i Lyngby mente det var et utdatert forhold.
– Retten fant ikke at det kunne være krav om informasjon om gebyret på skilting eller på nettsiden, siden markedsføring her kun kunne gjøres for nedlasting av appen.
– Men gebyret burde vært bedre opplyst i forbindelse med nedlastinger og ved bruk av appen.
Reglene som EasyPark nå er dømt for å bryte ble skjerpet i 2022. Men fordi saken gjelder forhold som er eldre enn det, har Retten i Lyngby valgt å straffe selskapet etter de gamle reglene.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!