9. mai, 2025

Dansk selskap: Så billig kan syntetisk bensin være

Det handler om subsidier. Men om 10 til 15 år vil e-drivstoff kunne bære seg selv, tror Gorm Ellegaard, som jobber med syntetisk bensin til daglig.

Om vi bare kunne få det vindmølleindustrien har mottatt i subsidier per år. kWh, e-drivstoff kan opprettholde seg selv som en bedrift.

Dette sier Gorm Ellegaard, som er utdannet ingeniør og for tiden direktør i det danske selskapet Let's save the world.

Her jobber vi med e-drivstoff. Og syntetisk drivstoff er uunngåelig, mener regissøren.

– Jeg reagerte faktisk fordi jeg så at du nevnte prisen på e-drivstoff i Formel 1 . Og det er ikke en pris jeg kjenner meg igjen i, sier Gorm Ellegaard.

Direktøren vil imidlertid gjerne innrømme at e-drivstoff, slik det er akkurat nå, er dyrt.

– Teknologien som sådan er ikke ny. Men jeg innrømmer gjerne at all begynnelse er både tidkrevende og kostbar.

E-drivstoff er rett og slett uunngåelig, mener han.

Men ifølge regissøren er det dyrt fordi produksjonen fortsatt er i svært liten skala. I hovedsak kan prisen presses ned hvis produksjonen kommer opp i fart.

– Til å begynne med handler det selvsagt om støtte.

– Men vi ber ikke om mer enn det vindmølleindustrien har mottatt i støttekroner per år, for eksempel. kilowatt de siste mange årene, sier Gorm Ellegaard.

Direktøren påpeker også at e-drivstoff har åpenbare fordeler. Så godt som alle personbiler kan kjøre på syntetisk bensin, og egenskapene til selve bensinen eller den syntetiske dieselen er ikke forskjellige fra det som finnes i drivstoff laget av råolje.

– Akkurat nå koster en liter e-drivstoff rundt 45 kroner. Men med den tiden og støtten som andre deler av energisektoren har fått, kan vi enkelt skape en konkurransedyktig virksomhet.

– Dette betyr også at vi kan komme nær en literpris som ligner på det danskene kjenner fra bensin og diesel i dag.

For å få det hele til å gå rundt, ser direktøren for seg at i utgangspunktet kan 20 prosent e-drivstoff distribueres til bensinstasjoner. Det vil si noe som blandes inn i det vanlige drivstoffet.

– Det handler om å presentere sjåfører for et produkt som kanskje er litt dyrere nå og da. Men sånn er det med all teknologi som må rulles ut i markedet, sier Gorm Ellegaard.

Ifølge direktøren er det ikke bare et spørsmål om at syntetisk drivstoff er et alternativ. Det er et reelt behov for det.

Spesielt fordi elbiler ikke har fått den farten som mange kanskje trodde for bare noen få år siden.

Selv om elbiler er i sterk vekst i Norge og Danmark, viser en beregning fra den europeiske bilmerkenes organisasjon ACEA at bare 1,8 prosent av alle biler i hele Europa går utelukkende på strøm.

Og selv om man regner med hybridbiler, kan ikke bestanden av elektrifiserte personbiler overstige en markedsandel på mer enn 3,9 prosent.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dekkselskap tilbakekaller farlige sommerdekk

Dekkselskapet Goodyear har problemer med sommerdekket Eagle F1 Asymmetric...

Toyota: Sportsbiler kan ikke kjøre på strøm

Toyotas styreleder Akio Toyoda foretrekker motorstøyen og lukten av...

Volvo vekker XC70 til live – men alt er nytt

Nye XC70 er en ladbar hybrid med 20 mil...

Kan du se det? Usynlig skadet Toyota koster 40 000 kroner

Det er umulig å se det hvis du ikke...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt Autosteer uten kostnad. Men det skjer uansett ikke. En rekkeviddeforlenger er også skrotet. Tesla Cybertruck...

Ydmykende Tesla – Ferrari tjener over 2 millioner per ansatt

Med et nettoresultat per ansatt på 2 millioner kroner i 2024 leder Ferrari bilindustrien. Det overgår Toyota betydelig og ydmyker Tesla fullstendig. Ferrari har...

Miljøaktivister: Folk i «store» biler bør straffes hardt

Like over på den andre siden av Øresund har en gruppe miljøaktivister fått nok. Det virker som om folk i «store» biler rett og...

Rammer USA – bilmerke permitterer 5 prosent av alle ansatte

Ved fabrikken i Charleston i Sør-Carolina permitterer Volvo nå fem prosent av sine ansatte. Ledelsen skylder på tariffer Volvo har besluttet å permittere fem...

Krise hos Volvo – salget av elbiler kollapser med 32 %

Satsingen på elbiler er ikke så populær som Volvo hadde trodd. Nå må bilmerket leve med at salget har stupt med 32 prosent. Geely-eide...

Nye tall: Europas strømnett kan ikke håndtere elbiler

En ny rapport fra de europeiske bilmerkenes fellesorgan AECA slår fast at Europas strømnett står i veien for spredningen av elbiler. Kapasiteten er truet,...

Bilgigant på knærne dropper fabrikk for 6,8 milliarder

Etter en brutt Honda-avtale og økonomisk motvind ser Nissan seg tvunget til å stanse en ny batterifabrikk verdt 6,82 milliarder kroner i Japan. Nissan...

Regjeringen vil forby flere sjåfører å kjøre.

Du skal ikke kunne kjøre bil i Danmark når du er utlending som oppholder seg ulovlig i landet, sier innvandrings- og integreringsminister Kaare Dybvad...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet ga en lastebilsjåfør fra Fyn en bot på 1000 kroner. Saken er imidlertid først nå...

Ferraris forste elbil er forsinket

Ferraris lenge etterlengtede elbil er ikke så langt på vei at Maranello-merket kan løfte på sløret i år, sier sjefen. Ferraris første elbil er...

Italiensk politi saksøker Alfa Romeo for dårlige biler

Det italienske politiet er grundig lei av å kjøre rundt i elendige Alfa Romeo Tonales. Så sliten, faktisk, at det nå har endt i...

Hver femte danske ignorerer den samme typen skader på biler

En ny studie indikerer at hver femte danske sjåfør ignorerer steinsprut i bilens frontrute. Det er farlig, sier forsikringsselskapet Steinsprut er irriterende. Men en...