Dette kan koste danske elbileiere dyrt. Likevel gjør mange av dem samme feil – nemlig at bremsepedalen skal være.
Mange eiere av elbiler i Danmark gjør samme feil når de ikke bruker bilens bremser ofte nok, men lar bilene bremse av seg selv.
En rask titt på de mest populære bilmodellene i Danmark viser at elbiler og hybrider dominerer salgsstatistikken.
Faktisk består de fem mest populære bilene utelukkende av elbiler her i landet. Disse bilene bruker energiregenerering i stor grad, hvor elmotorens momentum føres tilbake til batteriet for bremsing.
Det kan imidlertid gå hardt utover bilens faktiske bremser. Verken skiver eller bremseklosser brukes bare npk.
– For de som kjører i el- eller hybridbil er det viktig å jevnlig bremse skikkelig for å holde de fysiske bremsene i god stand, sier Sofie Tuvinger, salgssjef for B2C i verkstedkjeden Vianor.
LES OGSÅ: LED-frontlykter blender 8 av 10 sjåfører
Når de fysiske bremsene sjelden aktiveres, kan rust og generell skitt føre til at bremsene setter seg fast. Og skjer det først, reduseres bremselengden. I de mest ekstreme tilfellene slutter bremsene å fungere.
For å unngå disse problemene anbefales elbileiere at de tråkker hardt på bremsen minst en gang i uken, slik at de «slites» rent igjen. På denne måten sørger du som elbileier også for at bremsene fungerer når de faktisk trengs.
Vianor har samlet inn data fra Mobility Sweden, som også er tilgjengelig i Danmark, som viser at flertallet av de mest solgte bilmodellene i Sverige i perioden januar til oktober 2024 enten er elbiler eller hybrider.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!