12. februar, 2025

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han.

Selv om 83 prosent av den danske bilparken fortsatt går på bensin eller diesel, er det ingen vei utenom elbiler.

I hvert fall ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).

Ministeren sier i en ny pressemelding at dansker bør foretrekke elbiler, nå som det er over 300.000 av dem på veiene.

– Vi har kommet langt, men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi har nådd målet om den grønne omstillingen av veitransport.

– I år vil jeg fokusere på at elbilen fortsatt skal være det foretrukne valget for danskene når de trenger ny bil. Slik sikrer vi at vi leder en grønnere fremtid, sier Rasmus Stoklund.

Ministeren har allerede takket nei til å gjøre elbiler dyrere for danskene. En miljø- og økonomisk vismann mener det er nå danskene må betale mye mer for elbiler. Les mer om det her .

Det var tilbake i desember 2020 at den daværende regjeringen samlet flertall på Christiansborg, og totaloverførte bilavgiftene.

Siden den gang har elbiler stått for 64 prosent av nybilsalget. Slik så det i hvert fall ut i januar. Men ifølge Rasmus Stoklund kan enda mer gjøres for at sjåførene kun velger elbil neste gang.

– Dette viser både at den teknologiske utviklingen gjør elbiler mer og mer attraktive for dansker, og at vi politisk har bidratt til å sikre gode rammer for elbilers inntog i Danmark. Det er politikk som fungerer.

I pressemeldingen vil imidlertid ikke statsråden diskutere hvordan og om han har tenkt å skru til sjåførene som ikke vil bruke penger på en ny elbil.

Stoklund tror heller ikke at populariteten til elbiler er kunstig skapt. Bortsett fra forholdene i Danmark og Norge, har elbiler problemer med å konkurrere med sine motstykker som går på bensin og diesel.

De siste tallene fra bilprodusentenes interesseorganisasjon, ACEA, viser at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm. Og legger man hybridbiler til det regnestykket, er ikke biltypens andel av markedet høyere enn 3,9 prosent.

I land som Tyskland og Sverige, hvor avgiftstilskudd til elbiler er fjernet, har også batteribilenes markedsandeler krympet betydelig.

Tilbake i januar viste tall fra det tyske svaret til det danske trafikktilsynet (KBA, red.) at salget av elbiler hadde kollapset etter et år uten statlig støtte.

Nærmere bestemt tapte bilmerker totalt 25 prosent av salget av elbiler i Europas største bilmarked.

Mens salget av elbiler falt, presterte plug-in hybridbiler betydelig bedre. De økte med 12,5 prosent i samme periode.

Latest

Don't miss

Volkswagen avslører siste bensinbil – "Vi er bak"

Volkswagen innrømmer nå at det tyske merket henger etter...

Fartoverskridende politimann innrømmer "slurvet" med opptak

Den kjente TV-politimannen Preben Sandager, som for tiden er...

180.000 hybridbiler tilbakekalt – kan brenne ut

Teknikgiganten Samsung har tatt ansvar for at 180.000 hybridbiler...

Verdens største bilmerke tilbakekaller over 1 million biler

Verdens største bilmerke, Toyota, tilbakekaller nå over 1 million...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Bilforhandler risikerer 8 års fengsel for millionbedrageri

Cartrader ApS eksisterte kun i to måneder. Men mannen bak risikerer nå 8 års fengsel fordi han underslått millioner av kroner. Cartrader ApS var...

Jørgen må betale 20.000 kr. for gassstøtdempere til din Audi

Audi vil ha 20.000 kroner for et sett nye gassdempere til bakluken på en e-tron. – Jeg er sjokkert over prisen, sier bilens eier,...

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen. Selv...

5,5 millioner elbiler vil få revolusjonerende bremser

Sjåførene er allerede kjent med rattavlastningen i moderne biler. Men nå er det ikke bare rattet som skal styres av elektronikk. Det samme bør...