Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han.
Selv om 83 prosent av den danske bilparken fortsatt går på bensin eller diesel, er det ingen vei utenom elbiler.
I hvert fall ikke ifølge skatteminister Rasmus Stoklund (S).
Ministeren sier i en ny pressemelding at dansker bør foretrekke elbiler, nå som det er over 300.000 av dem på veiene.
– Vi har kommet langt, men det er fortsatt en lang vei å gå, for vi har nådd målet om den grønne omstillingen av veitransport.
– I år vil jeg fokusere på at elbilen fortsatt skal være det foretrukne valget for danskene når de trenger ny bil. Slik sikrer vi at vi leder en grønnere fremtid, sier Rasmus Stoklund.
Ministeren har allerede takket nei til å gjøre elbiler dyrere for danskene. En miljø- og økonomisk vismann mener det er nå danskene må betale mye mer for elbiler. Les mer om det her .
Det var tilbake i desember 2020 at den daværende regjeringen samlet flertall på Christiansborg, og totaloverførte bilavgiftene.
Siden den gang har elbiler stått for 64 prosent av nybilsalget. Slik så det i hvert fall ut i januar. Men ifølge Rasmus Stoklund kan enda mer gjøres for at sjåførene kun velger elbil neste gang.
– Dette viser både at den teknologiske utviklingen gjør elbiler mer og mer attraktive for dansker, og at vi politisk har bidratt til å sikre gode rammer for elbilers inntog i Danmark. Det er politikk som fungerer.
I pressemeldingen vil imidlertid ikke statsråden diskutere hvordan og om han har tenkt å skru til sjåførene som ikke vil bruke penger på en ny elbil.
Stoklund tror heller ikke at populariteten til elbiler er kunstig skapt. Bortsett fra forholdene i Danmark og Norge, har elbiler problemer med å konkurrere med sine motstykker som går på bensin og diesel.
De siste tallene fra bilprodusentenes interesseorganisasjon, ACEA, viser at bare 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm. Og legger man hybridbiler til det regnestykket, er ikke biltypens andel av markedet høyere enn 3,9 prosent.
I land som Tyskland og Sverige, hvor avgiftstilskudd til elbiler er fjernet, har også batteribilenes markedsandeler krympet betydelig.
Tilbake i januar viste tall fra det tyske svaret til det danske trafikktilsynet (KBA, red.) at salget av elbiler hadde kollapset etter et år uten statlig støtte.
Nærmere bestemt tapte bilmerker totalt 25 prosent av salget av elbiler i Europas største bilmarked.
Mens salget av elbiler falt, presterte plug-in hybridbiler betydelig bedre. De økte med 12,5 prosent i samme periode.