Akkurat nå er det ikke så mange av dem. Men de elektriske lastebilene vil fortsatt buldre ut på veiene om en liten stund, tror et team fra Danmarks Tekniske Universitet.
De er betydelig i undertall på danske veier akkurat nå. Likevel mener et team av forskere fra DTU – Danmarks Tekniske Universitet – at de elektriske lastebilene kommer brølende nå.
Det skriver DTU i en pressemelding .
– I alle scenariene vi har regnet ut ser det ut til at overgangen fra diesel til elektriske lastebiler vil gå mye raskere enn overgangen fra fossilt til elektrisitet blant personbiler.
– Vi har testet ulike scenarier, og de sier alle at andelen lastebiler som går på strøm vil være mye større enn personbiler i løpet av de neste ti årene, sier Jeppe Rich, som er professor ved DTU Management. Sammen med adjunkt Ahmed Karam står han bak beregningene.
Til tross for DTUs beregninger utgjør elektriske lastebiler bare rundt 1 prosent av lastebilbeholdningen i Danmark. Til sammenligning går litt over 6 prosent av alle personbiler i Danmark på strøm innen utgangen av 2023.
Men bildet kan godt snu for lastebilene. I hvert fall her hjemme, hvor dagens regjering vil tvinge alle vogntog på veiene til å betale kilometeravgift allerede fra årsskiftet. Regjeringen forventer å få 1,3 kr pr kort kilometer.
Spørsmålet er da om lastebilprodusentene vil utvikle lastebilene som DTU forventer å se på veiene. For eksempel har Volvo nylig sagt at det satses på å brenne hydrogen i de store bilene. Og Toyota tester det samme. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!