Det rotete byrådet i København er i realiteten ikke sitt ansvar bevisst, når de innen 2030 skal forvandle hovedstaden til noe der bare de rikeste kjører bil, mener Søren Hansen.
Det er en ganske begrunnet mistanke om at Københavns rotete bystyre i realiteten ikke er særlig sosialt bevisst.
Man ønsker heller å dekke den velstående kafélattedrikkende befolkningsgruppen, som industri og landbruk er søppel for, og som ikke har innsikt i hvor vår velstand og velferd egentlig kommer fra.
Politikerne på Rådhuset har nå et brennende ønske om å forby alle bensin- og dieseldrevne busser (heretter «fossilbiler») innenfor kommunegrensene allerede fra 2030 og utover.
Etter det må alle sette seg inn i elbiler og nyte den rene luften og tilstanden "CO 2 -nøytralitet", som du egentlig ikke kan føle fysisk – men bare som en god følelse i magen).
LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler
Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisjonsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjodt.
En litt merkelig konstellasjon så vi her om dagen at revisjonsselskaper kanskje ikke er de beste til å vurdere grønn omstilling, og advokaten kan nok bare bidra til at kommunen ikke havner i retten. Men rapporten er nå ute, og det er interessant lesning.
Rapporten starter med å vurdere statusen til elbiler i dag:
" I 2023 vil 9 prosent av personbilene i både København og resten av hovedstadsområdet gå på strøm. Vi forventer at dersom det ikke vedtas nye initiativ fra politisk side, vil andelen stige til 32% i 2030 og til 54 % i 2035.
Det tar lengre tid, fordi deler av godstransporten gjøres om til strøm. Mens varebiler, i likhet med personbiler, er godt i gang med ombyggingen, er andelen elektriske lastebiler i dag fortsatt nær 0 prosent. Vi forventer at andelen vil være rundt 4 % i 2030 og 20 % i 2035. ”
Som du vet er andelen elektriske lastebiler nær null, fordi ingen egentlig eksisterer, og det er ekstremt uøkonomisk for en lastebiloperatør å satse på dem.
Rapporten gir et kart som viser situasjonen rent geografisk. Her kan du se hvordan Frederiksberg kommune naturlig nok må slutte seg til totalforbudet, omgitt av København som det er.
De to kommunene kalles «Sentralkommunene». Det er da snakk om "Nabolagskommunene", som utgjør beltet rundt København, og så "Andre hovedstadskommuner", som ligger lenger unna. Men hvorfra mange har sine faste ærend i hovedstaden.
Et totalforbud vil derfor trolig innebære ekspropriasjon, hvoretter bileierne vil ha krav på erstatning, mens en nullutslippssone muligens kan unngås.
Flertallet av rapporten omhandler likevel totalforbudet, da det er den eneste modellen som sikrer full utfasing av fossilt drivstoffveitrafikk i 2030.
Rapporten er helt klar på at dette er drastiske tiltak:
" Forbud mot fossil veitrafikk i sentralkommunene i 2030 er i trafikksammenheng et svært vidtrekkende tiltak som kan føre til store endringer i trafikken. Forbudet rammer begge deler":
- Innbyggere i sentralkommunene, som i praksis ikke lenger kan eie en fossilbil. Fossile bileiere må enten gå over til elbil eller velge bort bilhold.
- Innbyggere utenfor sentralkommunene som ikke lenger skal kunne kjøre til sentralkommunene i sin fossilbil. Det øker deres insentiv til å kjøpe elbil eller velge bort bilhold helt, og derfor rammer forbudet også trafikken utenfor sentralkommunenes grenser.
Rapporten tipper da en viss nedgang i antall «passasjerturer med bil», hvor det er snakk om 1-16 %. Det er noe usikkert. Så vi kommer til lastebilene.. Hele innlegget kan leses her .
Søren Hansens innlegg ble først publisert på klimarealimse.dk 28. august 2024.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!