15. januar, 2025

DEBATT: Biler i byene vil være for de rike, mener Søren

Det rotete byrådet i København er i realiteten ikke sitt ansvar bevisst, når de innen 2030 skal forvandle hovedstaden til noe der bare de rikeste kjører bil, mener Søren Hansen.

Det er en ganske begrunnet mistanke om at Københavns rotete bystyre i realiteten ikke er særlig sosialt bevisst.

Man ønsker heller å dekke den velstående kafélattedrikkende befolkningsgruppen, som industri og landbruk er søppel for, og som ikke har innsikt i hvor vår velstand og velferd egentlig kommer fra.

Politikerne på Rådhuset har nå et brennende ønske om å forby alle bensin- og dieseldrevne busser (heretter «fossilbiler») innenfor kommunegrensene allerede fra 2030 og utover.

Etter det må alle sette seg inn i elbiler og nyte den rene luften og tilstanden "CO 2 -nøytralitet", som du egentlig ikke kan føle fysisk – men bare som en god følelse i magen).

LES OGSÅ: Klistremerke for å hindre brann i Audis elbiler

Som forberedelse har bystyret bestilt en rapport fra revisjonsfirmaet Ernest & Young og en advokat Schjodt.

En litt merkelig konstellasjon så vi her om dagen at revisjonsselskaper kanskje ikke er de beste til å vurdere grønn omstilling, og advokaten kan nok bare bidra til at kommunen ikke havner i retten. Men rapporten er nå ute, og det er interessant lesning.

Rapporten starter med å vurdere statusen til elbiler i dag:

" I 2023 vil 9 prosent av personbilene i både København og resten av hovedstadsområdet gå på strøm. Vi forventer at dersom det ikke vedtas nye initiativ fra politisk side, vil andelen stige til 32% i 2030 og til 54 % i 2035.

Det tar lengre tid, fordi deler av godstransporten gjøres om til strøm. Mens varebiler, i likhet med personbiler, er godt i gang med ombyggingen, er andelen elektriske lastebiler i dag fortsatt nær 0 prosent. Vi forventer at andelen vil være rundt 4 % i 2030 og 20 % i 2035.

Som du vet er andelen elektriske lastebiler nær null, fordi ingen egentlig eksisterer, og det er ekstremt uøkonomisk for en lastebiloperatør å satse på dem.

Rapporten gir et kart som viser situasjonen rent geografisk. Her kan du se hvordan Frederiksberg kommune naturlig nok må slutte seg til totalforbudet, omgitt av København som det er.

De to kommunene kalles «Sentralkommunene». Det er da snakk om "Nabolagskommunene", som utgjør beltet rundt København, og så "Andre hovedstadskommuner", som ligger lenger unna. Men hvorfra mange har sine faste ærend i hovedstaden.

Et totalforbud vil derfor trolig innebære ekspropriasjon, hvoretter bileierne vil ha krav på erstatning, mens en nullutslippssone muligens kan unngås.

Flertallet av rapporten omhandler likevel totalforbudet, da det er den eneste modellen som sikrer full utfasing av fossilt drivstoffveitrafikk i 2030.

Rapporten er helt klar på at dette er drastiske tiltak:

" Forbud mot fossil veitrafikk i sentralkommunene i 2030 er i trafikksammenheng et svært vidtrekkende tiltak som kan føre til store endringer i trafikken. Forbudet rammer begge deler":

  • Innbyggere i sentralkommunene, som i praksis ikke lenger kan eie en fossilbil. Fossile bileiere må enten gå over til elbil eller velge bort bilhold.
  • Innbyggere utenfor sentralkommunene som ikke lenger skal kunne kjøre til sentralkommunene i sin fossilbil. Det øker deres insentiv til å kjøpe elbil eller velge bort bilhold helt, og derfor rammer forbudet også trafikken utenfor sentralkommunenes grenser.

Rapporten tipper da en viss nedgang i antall «passasjerturer med bil», hvor det er snakk om 1-16 %. Det er noe usikkert. Så vi kommer til lastebilene.. Hele innlegget kan leses her .

Søren Hansens innlegg ble først publisert på klimarealimse.dk 28. august 2024.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Livstruende feil i Danmark – tilbakekaller svenske biler

I Danmark kan 1200 Peugeot e-3008 og e-5008 være...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år...

Å bytte batteri i en elektrisk Volvo koster nesten 500 000 DKK.

Et nytt batteri til en hybriddrevet Volvo har vært...

EU vil gjøre nummerskilt for manuell girkasse mye dyrere

Fremover må det være standard at korundervisning foregår i...

Nye Mazda6e kommer til Danmark sent i 2025

Det er ikke en skrivefeil. Den nye Mazda6e må...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Toyota skal bygge liten bensinmotor med 400 hestekrefter

Toyota nekter å legge bensinmotoren bak seg, til tross for bilindustriens trend mot elbiler. Japanerne har planer om en liten enhet med 400 hestekrefter....

Toyota skal bygge selvkjørende biler med teknologigiganten

Amerikanske Nvidia Corp, et av verdens mest verdifulle selskaper, skal bygge og levere brikkesettet til Toyotas selvkjørende biler. Den amerikanske brikkeprodusenten Nvidia skal levere...

Snakker ut om Richard Hammond – "Han er en idiot"

Richard Hammonds datter, Isabelle «Izzy» Hammond, har fulgt i farens fotspor og inn i motorjournalistikken. Likevel kaller hun ham en idiot. Den berømte tidligere...

Renault nekter å levere bil til verdenskjent biltest

En av de tøffeste biltestene gjennomføres to ganger i året av et team av norske journalister. Renualt har vunnet testen. Men vil ikke bli...

Få 1,2 millioner kroner – gateløp blir lovlig i 2025

Det lovlige gateløpet i Horsens er nærmere enn noen gang før. Kommunen har satt av 1,2 millioner kroner til etablering. Området bak emballasjeselskapet Amcor...

Tesla har gått forbi Audis salg for første gang noensinne

For første gang noensinne har Tesla hatt et år hvor bilmerket har solgt flere biler enn Audi. Tyskerne på sin side mangler nesten en...

EU-typegodkjent motor som brenner hydrogen

Midt i debatten om forbud mot forbrenningsmotoren får britiske JCB en forbrenningsmotor som går på hydrogen godkjent i Nederland. Fredag i forrige uke kunne...

Stor Youtube-kanal om biler gjenoppstår etter overtakelse

Den amerikanske YouTube-kanalen Petrolicious, som på mange måter var den første med innhold om klassiske biler, har gjenoppstått etter år med inaktivitet. Petrolicious har...

50 prosent flere bilselskaper vil gå konkurs innen 2025

2024 ble et blodbad for og i bilindustrien. Ingenting tyder på at det har stoppet opp. Tvert imot fryktes antallet konkurser å øke med...

Tesla bygger den nye Model Y i Berlin allerede i dag

Ifølge det tyske mediet Handelsblatt skal ledelsen ved Teslas tyske fabrikk i utkanten av Berlin ha informert de ansatte om at de allerede fra...

Formel 1-profil suger Elon Musk: "Han er en pikk"

Tidligere Formel 1-fører og nåværende kommentator Martin Brundle kutter ikke ordene når det kommer til synet på Elon Musk, som han kaller en «pikk...

Tomrer ble milliardær på Tesla – Christopher har mistet alt

Tomrer Christopher DeVocht ble en milliardær som handlet Tesla-aksjer til akkurat rett tid. I dag har han tapt alt og vil saksøke banken sin....