Uffe Mohr har lurt på om ikke helårsdekk spiller noen rolle når bilister krasjer på motorveiene fra tid til annen.
Jeg har lurt litt på hvorfor det er så mange trekkspillkollisjoner på motorveier spesielt. Nå bor jeg i Odense og hører derfor daglig om kø spesielt på motorveien mot Middelfart (rundt Norre Åby).
Mange ting er prøvd for å løse det, og motorveien er utvidet osv. Det har ikke hjulpet så mye.
Politiet mener ofte at kortene er for nærme og for raske. Og det er nok sant. Dekkvalg KAN spille en rolle i den forbindelse.
Jeg har en tanke om at det de siste årene har blitt veldig populært å kjøre på helårsdekk. Det er som kjent en blandet løsning for å IKKE måtte bytte til henholdsvis sommer- og vinterdekk.
LES OGSÅ: Han spår dårlige Haas-nyheter på vei til Kevin Magnussen
Jeg har fulgt ulike tester av disse helårsdekkene og felles for ALLE merker er at bremselengden er betydelig lengre på et helårsdekk. Til og med ganske mye. FDM har gjort flere tester og resultatene er slående.
Dette gjelder både tester på vinterdekk kontra helårsdekk og tester på sommerdekk kontra helårsdekk. Der et godt vinterdekk ville trenge 39 meter for å bremse ned fra 30 km/t på isete veier, ville helårsdekket trenge mellom 44 og 48 meter.
Enda verre var en situasjon med sommerdekk kontra helårsdekk. Her måtte et godt sommerdekk bruke 37 meter for å bremse helt ned fra 100 km/t til 0, mens testens dårligste helårsdekk brukte hele 52 meter.
Det betyr at der bilen med sommerdekk sto stille, kjørte bilen med helårsdekkene fortsatt 53 km/t. Det er ganske mye og mye hvis det eksploderer bak i en annen bil.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør diesel dyrere igjen – avgiften heves i 2025
Tenk hvor mye samfunnet kunne spart på helsevesenet, forsikringsselskapene, nødetatene samt politi og ambulanser hvis vi kunne unngå disse ulykkene. Det koster tross alt også selskapene å ha biler parkert på motorveiene med varer.
Kunne man tenke seg at alle de menneskene som mangler for f.eks. et ekte sommerdekk har glemt eller kanskje ikke er klar over den nye bremselengden i forbindelse med dekkskiftet til helårsdekk?
Selv har jeg opplevd å måtte bremse ganske hardt. Her var jeg for min Bridgestone Potenza Sport. De klarte seg bra.
Generelt vil jeg si at det er større trygghet ved å velge riktige dekk for sesongen, og at man ikke sparer på kvaliteten.
Uffe Mohr
Odense
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!