Siden 1998 har Finn Olesen forsรธkt รฅ kalle ut politikerne pรฅ Christiansborg. Han mener det er noe helt galt med bilavgiftene her i landet.
ยซTil de stigende drivstoffprisene som ble diskutert i ulike grupper, tror jeg at jeg vil legge til noen ord.
For avgiftene er helt ute av proporsjoner, da de har รธkt 1300 prosent i forhold til prisen pรฅ rรฅolje per tonn opp gjennom รฅrene.
De av oss som hater fossilbiler er tullinger, vi betaler nรฅ for slitasjen til de tunge elbilene via avgifter. 4 millioner tonn asfalt legges รฅrlig pรฅ danske veier. Noe som med elbilene vil รธke til det dobbelte nรฅr de en gang dominerer.
Danmark har 74 784 km asfalterte veier, hvorav 3 835 km. Omtrent 25-30 kg CO2 pr tonn asfalt produsert.
LES OGSร : Hacker har oppdaget hemmelig Tesla-funksjon
Og sรฅ er det bensin- og dieselbilene, og det de er nรฅ og vil fortsette รฅ gjรธre. Det finnes grรธnn bensin og diesel som er miljรธvennlig. Blant annet. GTL diesel.
Porsche har ogsรฅ funnet opp en CO2- og svovelnรธytral bensin. Hvorfor er ikke disse variasjonene skattereduserte?
GTL diesel er sรฅ rent at utstyret til bilutstillingslokaler knapt kan mรฅle annet enn ren luft. Likevel er det bare 50 GTL-stands i Danmark. Og det er en krone dyrere pr liter enn vanlig diesel.
Nye dieselbiler er bokstavelig talt sรฅ gode at det som kommer ut av eksosen er renere enn det det suger inn.
Jeg opplever at Lars, Dan Jorgensen og andre i regjeringen ikke prioriterer velferden til parkeringsplassen, og med rette, men heller andres ve og vel. Kanskje fagfolk kunne komme med sine synspunkter og bevis for hvilken satsing og vei vi bรธr strebe etter.
LES OGSร : DEBATT: Frands vil straffe avslรฅtte baklykter strengere
Personlig beholder jeg bensinbilen min til den er helt utslitt. Det er greit med de som vil kjรธre elbil, jeg slipper bare รฅ betale for det med hรธyere avgifter.
Siden 1998 har jeg kjempet med departementer for et mer rettferdig skattesystem uten vekt/eierskatt. Men hvor du betaler etter forbruk via et tillegg pรฅ f.eks. 1 krone pr ltr., kW eller lignende.
Selger betaler da for de 50.000 kilometerne han sliter veiene med i รฅret. Mens sรธndagsjรฅfรธren betaler for de 2000 kilometerne hun kjรธrer.
Igjen vil jeg avslutte med รฅ pรฅpeke at jeg ikke har noe imot elbiler. Jeg har faktisk tenkt รฅ kjรธpe en Citroรซn e-C3 eller lignende i den stรธrrelsen nรฅr min egen bil stรฅr foran en utskifting.
Dan Jorgensen stikker imidlertid halen mellom beina nรฅr han blir konfrontert med spรธrsmรฅlene mine. Det tas ikke hensyn til vanlige borgeres รธkonomi. Men heldigvis er det utsikter til elbiler under 200.000 kroner.
Pรฅ toppen av mine ord er det mer regel enn unntak at spesielt elbilfanatikere vil komme med angrep og spรธrsmรฅl om kilder, teknologi mv.
Jeg kan svare det samme mange ganger, og til og med til de samme personene flere ganger. Derfor lar jeg disse ordene ligge her, og sรฅ lar jeg Google vรฆre din venn.ยป
Finn Olesen, Fredericia