For fรธrste gang noensinne driver BMW toppmodellen i 5-serien. Med sine 727 hestekrefter er M5 mer potent enn noen gang fรธr.
Aldri fรธr har det vรฆrt en BMW M5 med 727 hestekrefter. Men der er den nรฅ.
For fรธrste gang noensinne er det merket fra Mรผnchen som driver toppmodellen i 5-serien. Men resultatet at bilen faktisk er litt tregere.
I hvert fall sammenlignet med forgjengeren. Sprinten fra 0 til 100 km/t tar nรฅ 3,5 sekunder mot tidligere 3,3 sekunder. Husk at det ikke akkurat er sneglefart. Men det gรฅr … tregere .
Dette er fordi den nye M5 har lagt pรฅ seg mye. Faktisk har vekten รธkt med hele 24 prosent fordi det mรฅ vรฆre plass til batteripakken.
LES OGSร : Thomas vil endre galskapsloven โ ยซGi kausjon etter bilens verdiยป
Nye M5 veier dermed 2.445 kilo mot forgjengerens 1.997 kilo. Pรฅ den annen side kan BMW med batteripakken holde liv i den store 4,4-liters twin-turbo V8-motoren i en verden med stadig strengere utslippskrav.
Designmessig holder BMW M5 stilen. Det vil si den merket har introdusert med introduksjonen av dagens M4. Spesielt fronten er med andre ord noe de fleste nok bare mรฅ venne seg til.
Noe BMW derimot ikke bryr seg om er toppfarten. Som vanlig er den begrenset til 250 km/t. Med mindre du spรธr pent om noe annet. Sรฅ M Driver's Package er krysset av listen over tilleggsutstyr.
For da hever BMW den nye M5-ens toppfart til 305 km/t. Skal vi runde hybriddelen รฉn gang, betyr det at du kan kjรธre 69 kilometer pรฅ ren strรธm. Uten bensinmotoren er imidlertid toppfarten helt nede i 140 km/t.
Noe annet BMW ikke endrer pรฅ er firehjulsdriften. Det er imidlertid mulig รฅ 'slรฅ av' forhjulene, slik at M5 blir en ren bakhjulsdrift.
BMW i Danmark har forelรธpig ikke sagt noe om nye M5. Derfor vet vi heller ikke noe om hverken pris eller lansering. Men Boosted fรธlger etter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!