For første gang noensinne driver BMW toppmodellen i 5-serien. Med sine 727 hestekrefter er M5 mer potent enn noen gang før.
Aldri før har det vært en BMW M5 med 727 hestekrefter. Men der er den nå.
For første gang noensinne er det merket fra München som driver toppmodellen i 5-serien. Men resultatet at bilen faktisk er litt tregere.
I hvert fall sammenlignet med forgjengeren. Sprinten fra 0 til 100 km/t tar nå 3,5 sekunder mot tidligere 3,3 sekunder. Husk at det ikke akkurat er sneglefart. Men det går … tregere .
Dette er fordi den nye M5 har lagt på seg mye. Faktisk har vekten økt med hele 24 prosent fordi det må være plass til batteripakken.
LES OGSÅ: Thomas vil endre galskapsloven – «Gi kausjon etter bilens verdi»
Nye M5 veier dermed 2.445 kilo mot forgjengerens 1.997 kilo. På den annen side kan BMW med batteripakken holde liv i den store 4,4-liters twin-turbo V8-motoren i en verden med stadig strengere utslippskrav.
Designmessig holder BMW M5 stilen. Det vil si den merket har introdusert med introduksjonen av dagens M4. Spesielt fronten er med andre ord noe de fleste nok bare må venne seg til.
Noe BMW derimot ikke bryr seg om er toppfarten. Som vanlig er den begrenset til 250 km/t. Med mindre du spør pent om noe annet. Så M Driver's Package er krysset av listen over tilleggsutstyr.
For da hever BMW den nye M5-ens toppfart til 305 km/t. Skal vi runde hybriddelen én gang, betyr det at du kan kjøre 69 kilometer på ren strøm. Uten bensinmotoren er imidlertid toppfarten helt nede i 140 km/t.
Noe annet BMW ikke endrer på er firehjulsdriften. Det er imidlertid mulig å 'slå av' forhjulene, slik at M5 blir en ren bakhjulsdrift.
BMW i Danmark har foreløpig ikke sagt noe om nye M5. Derfor vet vi heller ikke noe om hverken pris eller lansering. Men Boosted følger etter.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!