Den tyske underleverandøren Brose, hvis situasjon Boosted har referert til, er nå under et så stort økonomisk press at selskapet sier opp 700 ansatte.
Det blåser kalde vinder over tysk bilindustri, der det familieeide Brose-konsernet nå sier opp 700 ansatte. Avgjørelsen kommer som en reaksjon på den nåværende økonomiske krisen, som har rammet bilindustrien hardt.
Brose, som primært produserer elektriske vindusheiser og komponenter til dører og seter, forventer et tap på 53 millioner euro bare i 2024.
Selskapet spår at inntektene vil lande på 7,7 milliarder euro, som er syv prosent under budsjett og tre prosent mindre enn i fjor. De økende kostnadene og den lave kapasitetsutnyttelsen ved fabrikkene er hovedårsakene til tapet, heter det.
«På grunn av dagens ordreinngang vil vi ikke nå de oppsatte målene i år», skriver selskapet i en pressemelding. Brose forventer faktisk kun en svært liten økning i inntektene frem til 2027.
Media skriver det. Sueddeutsche .
For å motvirke krisen har Brose satt i gang en rekke omfattende innsparinger. I tillegg til å si opp ansatte, vil selskapet redusere antall investeringer med 20 prosent. Foreløpig frem til 2026.
– Disse tilpasningene er smertefulle, men nødvendige for å sikre jobbene til de gjenværende ansatte, sier Brose-direktør Stefan Krug.
Han forsikrer at oppsigelsene vil skje på det selskapet kaller «en samfunnsansvarlig måte» i nært samarbeid med de tillitsvalgte.
Flertallet av de 700 ansatte som blir sagt opp er ansatt ved konsernets hovedkontor i Coburg og ved fabrikkene i Bamberg/Hallstadt og Würzburg. Brose, som har 32 000 ansatte på 68 lokasjoner i 24 land, er et av verdens fem største familieeide selskaper innen bilindustrien.
Familieselskapet er langt fra den eneste som føler presset på økonomien. Girkassegiganten ZF skal kvitte seg med hele 14.000 ansatte, for i løpet av de neste årene vil det være over 46 milliarder danske kroner i besparelser.
Men det er også sprøtt på bilmerkene. Volkswagens ledelse insisterer på at fabrikkstenging i Tyskland er nødvendig. Samtidig har Porsche SE, holdingselskapet som eier VW-gruppen, skrevet ned bilmerkenes verdi med 150 milliarder danske kroner bare i år.