Audi mangler penger. Og nรฅ prรธver de รฅ fรฅ motorsportavdelingen, Audi Sport, til รฅ spytte i kassen ved รฅ selge seg ut av legendariske Le Mans-biler.
Audi mangler nรฅ sรฅ mye penger at merket selger ut samlingen av historiske Le Mans-racerbiler.
Et grep som omvendt gir samlere en sjelden mulighet til รฅ komme tett pรฅ biler som ellers aldri ville havnet pรฅ private hender.
Den tyske bilprodusenten lanserer salg med en R18 e-tron quattro, en sรฆregen dieselhybrid som har konkurrert i det berรธmte langdistanselรธpet Le Mans. Salget er en del av et nytt initiativ fra Audi Sport.
Under navnet ยซRacing Legendsยป har Audi som mรฅl รฅ selge utvalgte veteranracerbiler fra motorsporthistorien til en begrenset krets av kunder.
Disse kundene er typisk samlere eller entusiaster med nรธdvendige ressurser, ikke bare for kjรธpet, men ogsรฅ for fortsatt drift av bilene.
Audi selger Le Mans-arven for รฅ samle inn penger i en krisetid
En viktig del av tilbudet er derfor at Audi gir teknisk support, noe som er essensielt for รฅ kunne hรฅndtere de komplekse maskinene.
Flyttingen kommer pรฅ et tidspunkt da Audi restrukturerer sin motorsportdeltakelse og generelt ser etter nye veier for virksomheten, inkludert tidligere annonserte besparelser i organisasjonen.
Noe som allerede har pรฅvirket Formel 1-teamet som Audi har kjรธpt. Les mer om det her.
I fรธrste omgang legger Audi Sport ut to biler for salg. Den ene er en Audi R18 e-tron quattro med chassisnummer 207.
Dieselhybriden sikret Audi-seire i Le Mans i รฅrene 2012, 2013 og 2014. En bil som pรฅ mange mรฅter var et teknologisk gjennombrudd i Endurance-racing, da bilen kunne kjรธre veldig langt mellom hver opptak.
Bilen pรฅ tilbud vant 6-timerslรธpet pรฅ Spa-Francorchamps i 2012 med korene til Romain Dumas, Loรฏc Duval og Marc Genรฉ og oppnรฅdde femteplass pรฅ Le Mans samme รฅr.
Det er en teknisk avansert bil som krever spesialkunnskap for รฅ betjene. Hastighetsmessig overgรฅr R18 e-tron dagens biler i Le Mans Hypercar-klassen.
Audi har forelรธpig ikke gjort det klart om flere eksemplarer av R18 vil bli tilbudt senere.
Den andre bilen som Audi legger ut for salg er en RS5 DTM med chassisnummer 107. Den er utstyrt med en 2,0-liters firesylindret turbomotor som yter rundt 600 hestekrefter.
Akkurat den bilen har ogsรฅ en seier bak seg, da den vant DTM-finalelรธpet pรฅ Hockenheim i 2015 med Timo Scheider bak rattet. Det representerer en annen gren av Audis motorsportengasjement i denne perioden.
Audi Sport viste frem de to bilene til potensielle kjรธpere pรฅ et spesielt arrangement i Neuburg an der Donau 2. april.
De fรธrste leveransene av bilene til de nye eierne forventes รฅ skje i lรธpet av sommeren. Det markerer en ny mรฅte for Audi รฅ forvalte sin motorsportarv ved รฅ gjรธre noen av sine mest betydningsfulle racerbiler tilgjengelige for private eiere.