Elbiler må si noe. De må faktisk være hørbare på lang avstand, mener Dodge, som utstyrer nye Charger Daytona med en falsk motorlyd.
Den har ingen motor. I hvert fall ikke en som brenner noe. Likevel høres det ut som det i den nye Charger Daytona.
Endelig har Dodge satt taket for det som trolig er sluttlyden til den kommende elbilen. En bil som erstatter intet mindre enn Dodge Charger og Challenger med en V8-motor.
En ting må du imidlertid gi Dodge. Lyden er markant annerledes enn det merket trodde folk ønsket seg da konseptbilen Charger Daytona SRT ble avduket i 2022. Hør det selv her .
Det amerikanske Stellantis-merket fikk imidlertid så mye kritikk for lyden at de har jobbet med et nytt lyddesign siden den gang, og det tror de er ferdige med nå.
LES OGSÅ: Danmarks billigste elbil er flere måneder forsinket
Uansett lover Dodge at lyden nå minner om noe man kunne finne i ekte bensinbiler helt til så sent som i år, da V8-motorene gikk ut av produksjon.
Skulle du ha glemt hva Dodge lover mer spesifikt, her er en liten oversikt. Nye Charger Daytona får i utgangspunktet 503 hestekrefter, men det er opptil 670 hestekrefter å komme etter, hvis du krysser av i de riktige boksene når salget av bilen starter.
Scat Pack, som Dodge kaller ekstrautstyret, skal få bilen til å gå fra 0 til 100 km/t på knappe 3,5 sekunder. Mest fordi 0 til 60 miles (0-96 km/t) allerede er bekreftet på en tid på 3,3 sekunder.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!