Teslas popularitet stuper globalt fra 23 til 18 prosent. Konkurrenter som BYD og Xiaomi vinner terreng, spesielt i Kina, og BYD har nå overgått Teslas salg i Europa.
Teslas en gang så sterke posisjon i elbilmarkedet viser sprekker.
Globalt sett synker merkets popularitet. Nye salgstall fra Europa tyder på at kinesiske BYD har gått forbi Tesla. Dette skjer samtidig som konkurransen, spesielt fra Kina, intensiveres betydelig.
Globale tall viser en nedgang i antall kjøpere som ser på Tesla som et ledende bilmerke.
I fjor var tallet 18 prosent. Det er ned fra 23 prosent i 2022.
Ser man isolert på amerikanske bilkjøpere, er trenden den samme. Her falt andelen som oppga Tesla som sitt foretrukne merke fra 38 prosent til 29 prosent. Dette er en betydelig nedgang i hjemmemarkedet.
I Europa er bildet likt, selv om nedgangen er mindre drastisk enn i USA. Her falt Teslas popularitet som et toppmerke fra 20 prosent til 15 prosent blant kjøpere.
Men det er i Kina Tesla opplever sine største utfordringer. Her sier bare 14 prosent av kinesiske bilkjøpere at Tesla er merket de først ville vurdert, ned fra 18 prosent året før.
Teslas utfordringer i Kina og analytikernes synspunkter
Tilbake i 2020 var tallet for Kina så høyt som 30 prosent. Dette viser en betydelig endring i oppfatningen av Tesla i verdens største bilmarked.
Dette skriver SCMP, med henvisning til en UBS-studie.
En stor del av forklaringen ligger i tilgjengeligheten av aggressivt prisede elbiler fra kinesiske bilmerker.
De nye modellene er ofte fullpakket med teknologi, hvorav mye ennå ikke er tilgjengelig for vestlige bilkjøpere.
Analytikere fra UBS bemerker den intense konkurransen i Kina. De påpeker at Tesla ikke lenger blir sett på som en markedsleder. Og absolutt ikke når det gjelder teknologi.
For Europa påpeker UBS-analytikere at merkets omdømme kan ha blitt skadet.
Dette skyldes Elon Musks politiske synspunkter og engasjement i alt fra amerikansk til internasjonal politikk. Totalt sett er UBS fortsatt forsiktig med Tesla-aksjen.
Tesla startet kanskje elbilrevolusjonen, men andre nye aktører gjør nå et stort grep. Smarttelefonprodusenten Xiaomis første bil, SU7, har blitt forhåndsbestilt av mer enn 100000 sjåfører til tross for alvorlige feil.
Det kinesiske selskapets kommende YU7 SUV forventes å bli en direkte konkurrent til Model Y.
BYD tar forbi Tesla og Europas elbilmarked vokser … men fra ingenting
Det er imidlertid spesielt BYD som virkelig presser det amerikanske elbilmerket på salgslistene.
Dette gjelder ikke bare i Kina, men nå også i Europa. Etablerte bilprodusenter som BMW utnytter også situasjonen.
For første gang noensinne solgte BYD flere elbiler enn Tesla i Europa i april, ifølge data fra Jato Dynamics. Den kinesiske bilprodusenten leverte 7231 elbiler.
BYDs salgstall i Europa viser en økning på 169 prosent sammenlignet med året før. I samme periode falt Teslas salg med 49 prosent, med bare 7165 solgte enheter.
Totalt sett økte salget av elbiler i Europa med 28 prosent i april, med 184300 solgte enheter.
Markedsandelen for elbiler økte dermed fra 13 prosent til 17 prosent av det totale bilmarkedet. Data fra den europeiske bilmerkenes forening ACEA viser imidlertid at elbiler bare utgjør 1,8 prosent av bilparken i Europa.