Det kan godt hende at vi så vidt er igjennom første halvdel av 2024. Allerede nå er det imidlertid klart at en del bilmodeller ikke fortsetter.
2024 har allerede vært et blodbad. I hvert fall når man ser på hvilke bilmodeller som har forsvunnet.
Audi R8 sa farvel i mars. TT er også over. Det samme gjelder alt fra Dodge Charger og Challenger til Ford Fiesta og Kia Stinger.
Men det er flere av de virkelig tunge avskjedene på vei. Det avslører et blikk ned i bilmerkenes planer for 2025. Volvo har for eksempel planer om at sedanmodellen S60 ikke skal fortsette.
Og hos Porsche er det 'nødvendig' å fjerne både Cayman og 718 Boxster fra det europeiske modellutvalget, fordi bilene ikke oppfyller en viss regel i EU. Les mer om det her .
LES OGSÅ: Flere bilmerker truer med å legge ned elbilfabrikker
Nissan har også annonsert at Nissan GT-R forsvinner. I hvert fall fra enkelte markeder. I Danmark har det ikke så stor betydning. For japanerne har aldri solgt bilen her.
Men for amerikanere er det over i oktober. Nissan markerer dette med to spesialutgaver; Skyline Edition og Takumi Edition. Amerikanerne er foreløpig de eneste som har fått beskjed om at modellen legges ut.
Hos Mitsubishi, som sier farvel til Danmark i 2021, er det slutten på den lille Space Star når vi nærmer oss slutten av 2024.
Modellen, som også heter Mirage, er nå en saga blott. Den har imidlertid blitt kontinuerlig oppdatert siden den kom på markedet første gang i 2012. På hjemmebane har importøren bl.a. prøvde å lage Space Star Danmarks billigste bil for å tømme lageret. Les mer om det her .
Så er det Jaguar, som insisterer på å si farvel til forbrenningsmotoren. Faktisk har produksjonen av flere modeller allerede stoppet. Og sportsbilen F-Type, som ble kjent for sin 5-liters V8-motor, blir heller ikke med i 2025.
Alfa Romeo har tenkt at Quadrifoglio-modellene Stelvio og Giulia heller ikke skal. På den annen side står den overfor navneforvirring med en ny elbil fra merket hvis navn ble endret av den italienske regjeringen.
Alt fordi bilen Milano ikke skal bygges i Italia, men i Polen. Og den italienske regjeringen synes ikke det er den beste ideen i verden, så etter fem dager skiftet Milan navn til Junior.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!