21. juli, 2024

Disse 8 bilene vil dø nå – vil ikke være med i 2025

Det kan godt hende at vi så vidt er igjennom første halvdel av 2024. Allerede nå er det imidlertid klart at en del bilmodeller ikke fortsetter.

2024 har allerede vært et blodbad. I hvert fall når man ser på hvilke bilmodeller som har forsvunnet.

Audi R8 sa farvel i mars. TT er også over. Det samme gjelder alt fra Dodge Charger og Challenger til Ford Fiesta og Kia Stinger.

Men det er flere av de virkelig tunge avskjedene på vei. Det avslører et blikk ned i bilmerkenes planer for 2025. Volvo har for eksempel planer om at sedanmodellen S60 ikke skal fortsette.

Og hos Porsche er det 'nødvendig' å fjerne både Cayman og 718 Boxster fra det europeiske modellutvalget, fordi bilene ikke oppfyller en viss regel i EU. Les mer om det her .

LES OGSÅ: Flere bilmerker truer med å legge ned elbilfabrikker

Nissan har også annonsert at Nissan GT-R forsvinner. I hvert fall fra enkelte markeder. I Danmark har det ikke så stor betydning. For japanerne har aldri solgt bilen her.

Men for amerikanere er det over i oktober. Nissan markerer dette med to spesialutgaver; Skyline Edition og Takumi Edition. Amerikanerne er foreløpig de eneste som har fått beskjed om at modellen legges ut.

Hos Mitsubishi, som sier farvel til Danmark i 2021, er det slutten på den lille Space Star når vi nærmer oss slutten av 2024.

Modellen, som også heter Mirage, er nå en saga blott. Den har imidlertid blitt kontinuerlig oppdatert siden den kom på markedet første gang i 2012. På hjemmebane har importøren bl.a. prøvde å lage Space Star Danmarks billigste bil for å tømme lageret. Les mer om det her .

Så er det Jaguar, som insisterer på å si farvel til forbrenningsmotoren. Faktisk har produksjonen av flere modeller allerede stoppet. Og sportsbilen F-Type, som ble kjent for sin 5-liters V8-motor, blir heller ikke med i 2025.

Alfa Romeo har tenkt at Quadrifoglio-modellene Stelvio og Giulia heller ikke skal. På den annen side står den overfor navneforvirring med en ny elbil fra merket hvis navn ble endret av den italienske regjeringen.

Alt fordi bilen Milano ikke skal bygges i Italia, men i Polen. Og den italienske regjeringen synes ikke det er den beste ideen i verden, så etter fem dager skiftet Milan navn til Junior.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Vil ha Toyota utestengt fra OL for å kjøre på hydrogen

120 personer har nå klaget til den olympiske komité,...

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for...

Taper 120 000 kr pr bil – enormt fond trekker støtte

Kinesiske Nio har mistet en enorm investor, ettersom det...

Salget av hydrogenbiler har falt med 100 prosent

I Danmark har salget falt med 100 prosent, mens...

Bilkonsernet trekker seg tilbake: Vil ikke bygge 1 million elbiler

General Motors trekker nå også tilbake når det gjelder...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volvo bekrefter absurd dyre feil i splitter nye elbiler

Kinesiske Volvos nye elbiler er så fulle av feil at merket refunderer penger til kundene. Og nå må de absurd dyre datamaskinene i bilene...

Nå angrer også Ford – skal bygge hybridbiler igjen

Ford innrømmer nå at det var «for ambisiøst» å si farvel til forbrenningsmotoren. Nå starter utviklingen av nye hybridbiler. Ford må nok en gang...

Gunther Steiner avslører viktig SMS fra Magnussen

Gunther Steiner har fortsatt et godt forhold til Kevin Magnussen. De to tekstmeldingene er i hvert fall fortsatt sammen, røper den tidligere Haas-sjefen. Gunther...

Audi selger biler på 19" stålfelger fra fabrikk

Audi er ikke for hyggelig til å kreve uhyrlige beløp for bilene sine. Selv ikke om disse kommer fra fabrikk på 19" stålfelger. Stålfelger...

Advokat krever 2,5 millioner DKK i timen for å jage Tesla

Advokatene som i utgangspunktet skjøt ned Teslas lønnspakke for direktør Elon Musk skal nå få betalt med aksjer i bilmerket. Hæren av advokater som...

Koenigsegg kansellerer elbilen – «Vi har noe bedre»

Christian von Koenigsegg kaller det «total galskap» at andre bilmerker ikke ser i samme retning som ham. Altså i stedet for elbilen. Det var...

Her stuper bensinprisen – dansker venter i lange køer

Sverige er blitt landet i Vest-Europa hvor både bensin og diesel pr liter er absolutt billigst. Det gir lange kyr flere steder. Det er...

Oljen skiftes hver uke – Mercedes har i underkant av 7 millioner. kilometer

De syv millioner kilometerne er det samme som 5000 kilometer hver eneste uke. Og det uten å forlate Gran Canaria, hvor denne W 123...

Formel 1-sete er innen rekkevidde, sier Schumacher

Mick Schumacher tror selv at han kan gjøre comeback i Formel 1. Faktisk er et sete i feltet innen rekkevidde, sier han. Kevin Magnussen...

EU-president i en U-sving – vil tillate forbrenningsmotoren

Den gjenvalgte presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, vil fortsatt forby forbrenningsmotoren i 2035. Det må imidlertid være med smutthull. Forbrenningsmotoren skal ingen...

Nå har BMW M2 hele 621 hestekrefter

Den vinner knapt noen skjønnhetskonkurranser, men tyske Dahler har levert hele 621 hestekrefter i den lille BMW M2. I hvert fall designmessig deler den...

Volvo advarer – fremtiden som bilmerke er i fare

EUs straffetoll på kinesiske elbiler risikerer å ramme Volvo på en måte der bilmerkets fremtid er i fare, heter det i advarselen. Til tross...