USAs president Donald Trump innfører en 90-dagers tollpause for EU, men biler og reservedeler til dem er ikke unntatt. Kina, Canada og Mexico slipper heller ikke unna.
USAs president Donald Trump har varslet en midlertidig endring i landets tollpolitikk. En generell 90-dagers tollpause er innført for de fleste varer fra mange land, inkludert EU. Den erstattes av en grunntoll på 10 prosent.
Denne pausen gjelder imidlertid ikke for biler og bildeler. Her opprettholdes eksisterende eller potensielle tariffer. Trump har tidligere truet med høye tollsatser spesifikt på biler fra EU.
Beslutningen om tollbrudd ble offentliggjort på en pressekonferanse i Det hvite hus. Her spesifiserte Trump at tollsatsene mot Mexico og Canada fortsatt gjelder. Begge land eksporterer mange biler til det amerikanske markedet.
Kina er et kapittel for seg selv. Landet er allerede rammet av høye amerikanske tollsatser. Siden 1. august 2024 har kinesiske biler vært underlagt 100 prosent tariff.
Det skriver Reuters .
Trump forklarte på pressekonferansen at Kina nå også vil bli underlagt en ekstra høy toll på 125 prosent på andre varer.
Dette er et svar på at Kina gjengjeldte USAs opprinnelige 104 prosent toll på kinesiske varer. Resultatet er at det praktisk talt ikke er noen bileksport fra Kina til USA.
Nyheten om en generell tariffbryting vekker imidlertid et glimt av håp i bilindustrien. Bransjen håper at tollsatsene på biler og reservedeler på sikt kan reduseres eller fjernes helt.
Bilavgifter påvirker priser og industri
Ledende personer i den amerikanske bilindustrien har jobbet for å unngå toll på bildeler. Fords administrerende direktør, Jim Farley, er en av dem. Han har hevdet at tariffer vil skape store forstyrrelser i leverandørkjedene.
Trump la imidlertid en dør på gløtt under pressekonferansen. Han sa at han ville vurdere å unnta enkeltselskaper fra tariffene.
"Vi vil ta en titt på det," sa presidenten.
Han la til at han ville bestemme hvilke selskaper som skulle unntas «instinktivt».
Frykten for prisøkninger som følge av tariffer er fortsatt til stede. Patrick Anderson er administrerende direktør i konsulentselskapet Anderson Economic Group. Han opprettholder sine tidligere anslag for hva tariffer vil bety for bilprisene.
Anderson forventer at takstene vil gjøre de billigste bilene mellom 17.500 og 35.000 kroner dyrere. For dyrere biler kan prisøkningen komme opp i 140.000 kroner. Slike prisøkninger kan påvirke salget betydelig.
Aksjemarkedet reagerer positivt
Markedet reagerte umiddelbart positivt på nyheten om det generelle tariffbruddet. Det amerikanske aksjemarkedet, målt ved S&P 500-indeksen, steg med 9,5 prosent. Økningen utlignet en stor del av tapene indeksen hadde lidd de siste dagene.
Andelene til bilprodusenter og underleverandører så også betydelige økninger. Ford-aksjen steg 9,3 prosent.
General Motors aksje steg 7,7 prosent. Tesla-aksjen opplevde den største økningen, opp 22,7 prosent.
Dette viser at investorer ser lettelser i tollpresset som positive nyheter. Dette gjelder selv om bilindustrien ennå ikke er direkte omfattet av tariffbruddet. Usikkerheten om fremtidige tariffer på biler og deler består.
Tariffer og potensielle prisøkninger kan ha stor innvirkning på bilmarkedet. Dette gjelder også de mange entusiastbilene og spesialmodellene som vi ofte skriver om her på Boosted.dk.
Faktisk har den kjente talkshowverten og bilentusiasten Jay Leno gått i forbønn for klassiske biler og helt spesielle biler. Så langt imidlertid uten hell.
Det samme kan sies om nye kinesiske biler. For ikke bare må landets biler ha 100 prosent toll i både Canada og USA. Russland legger også toll, spesielt på kommunistregimets elbiler. Les mer om det her .