USAs president Donald Trump innfรธrer en 90-dagers tollpause for EU, men biler og reservedeler til dem er ikke unntatt. Kina, Canada og Mexico slipper heller ikke unna.
USAs president Donald Trump har varslet en midlertidig endring i landets tollpolitikk. En generell 90-dagers tollpause er innfรธrt for de fleste varer fra mange land, inkludert EU. Den erstattes av en grunntoll pรฅ 10 prosent.
Denne pausen gjelder imidlertid ikke for biler og bildeler. Her opprettholdes eksisterende eller potensielle tariffer. Trump har tidligere truet med hรธye tollsatser spesifikt pรฅ biler fra EU.
Beslutningen om tollbrudd ble offentliggjort pรฅ en pressekonferanse i Det hvite hus. Her spesifiserte Trump at tollsatsene mot Mexico og Canada fortsatt gjelder. Begge land eksporterer mange biler til det amerikanske markedet.
Kina er et kapittel for seg selv. Landet er allerede rammet av hรธye amerikanske tollsatser. Siden 1. august 2024 har kinesiske biler vรฆrt underlagt 100 prosent tariff.
Det skriver Reuters .
Trump forklarte pรฅ pressekonferansen at Kina nรฅ ogsรฅ vil bli underlagt en ekstra hรธy toll pรฅ 125 prosent pรฅ andre varer.
Dette er et svar pรฅ at Kina gjengjeldte USAs opprinnelige 104 prosent toll pรฅ kinesiske varer. Resultatet er at det praktisk talt ikke er noen bileksport fra Kina til USA.
Nyheten om en generell tariffbryting vekker imidlertid et glimt av hรฅp i bilindustrien. Bransjen hรฅper at tollsatsene pรฅ biler og reservedeler pรฅ sikt kan reduseres eller fjernes helt.
Bilavgifter pรฅvirker priser og industri
Ledende personer i den amerikanske bilindustrien har jobbet for รฅ unngรฅ toll pรฅ bildeler. Fords administrerende direktรธr, Jim Farley, er en av dem. Han har hevdet at tariffer vil skape store forstyrrelser i leverandรธrkjedene.
Trump la imidlertid en dรธr pรฅ glรธtt under pressekonferansen. Han sa at han ville vurdere รฅ unnta enkeltselskaper fra tariffene.
"Vi vil ta en titt pรฅ det," sa presidenten.
Han la til at han ville bestemme hvilke selskaper som skulle unntas ยซinstinktivtยป.
Frykten for prisรธkninger som fรธlge av tariffer er fortsatt til stede. Patrick Anderson er administrerende direktรธr i konsulentselskapet Anderson Economic Group. Han opprettholder sine tidligere anslag for hva tariffer vil bety for bilprisene.
Anderson forventer at takstene vil gjรธre de billigste bilene mellom 17.500 og 35.000 kroner dyrere. For dyrere biler kan prisรธkningen komme opp i 140.000 kroner. Slike prisรธkninger kan pรฅvirke salget betydelig.
Aksjemarkedet reagerer positivt
Markedet reagerte umiddelbart positivt pรฅ nyheten om det generelle tariffbruddet. Det amerikanske aksjemarkedet, mรฅlt ved S&P 500-indeksen, steg med 9,5 prosent. รkningen utlignet en stor del av tapene indeksen hadde lidd de siste dagene.
Andelene til bilprodusenter og underleverandรธrer sรฅ ogsรฅ betydelige รธkninger. Ford-aksjen steg 9,3 prosent.
General Motors aksje steg 7,7 prosent. Tesla-aksjen opplevde den stรธrste รธkningen, opp 22,7 prosent.
Dette viser at investorer ser lettelser i tollpresset som positive nyheter. Dette gjelder selv om bilindustrien ennรฅ ikke er direkte omfattet av tariffbruddet. Usikkerheten om fremtidige tariffer pรฅ biler og deler bestรฅr.
Tariffer og potensielle prisรธkninger kan ha stor innvirkning pรฅ bilmarkedet. Dette gjelder ogsรฅ de mange entusiastbilene og spesialmodellene som vi ofte skriver om her pรฅ Boosted.dk.
Faktisk har den kjente talkshowverten og bilentusiasten Jay Leno gรฅtt i forbรธnn for klassiske biler og helt spesielle biler. Sรฅ langt imidlertid uten hell.
Det samme kan sies om nye kinesiske biler. For ikke bare mรฅ landets biler ha 100 prosent toll i bรฅde Canada og USA. Russland legger ogsรฅ toll, spesielt pรฅ kommunistregimets elbiler. Les mer om det her .