Charge Cars, som selger klassiske Ford Mustang-modeller som ombygde elbiler, har gått konkurs.
British Charge Cars hadde ikke lang levetid. Selskapet, som ellers fikk lisens direkte fra Ford til å bygge elektriske versjoner av klassiske Mustang-modeller, har gått konkurs.
Charge Cars 67, som er en Ford Shelby Mustang slik den så ut i 1967, var det eneste britene klarte å flette sammen før konkursen.
De lovet at bilen, som sto på stålchassis, skulle få en batteripakke god til 536 hestekrefter og 1.500 Nm. Kundene måtte betale 344.000 britiske pund eller 3 millioner danske kroner for dette.
Men nå er det slutt. 31. mai ble merkets konkurs behandlet i skifteretten, og nå er restene av selskapet satt under administrasjon, slik at det kan avvikles fullstendig.
LES OGSÅ: 217 bilister kortslutter i politiets dobbeltfelle på samme vei
Det opplyser selskapet selv i et innlegg på LinkedIn .
Charge Cars klarte aldri å bygge noe annet enn prototyper av bilen. Kanskje var det nettopp utsiktene til en pris på flere millioner kroner for en elbil som holdt kjøperne unna.
På den annen side er det ikke alle som tror at en elbil til mange millioner kroner er en dødseiler. Ferrari tror så mye på prosjektet at de har bygget en ny fabrikk i hjembyen Maranello. Her skal det kun produseres batterier og annen teknologi for elbiler.
Det er ventet at Ferrari, som ifølge patentsøknader også jobber med en hydrogendrevet V6 som snur opp ned, vil ta opptil 5 millioner danske kroner for den første elbilen. Selvfølgelig betales eller betales den danske skatten i småbiter med leasing.
At det er vanskelig å selge elbiler – og til og med få en bærekraftig virksomhet ut av det – er situasjonen Fisker Inc. står i, et skremmende godt eksempel på.
Bilmerkets advokat forsøker nå å selge de aller siste fabrikknye bilene. Noen av dem kan ha skader og blir derfor nesten gitt bort. Les mer om det her .