Stefan Hartung, som er styreleder i Bosch, mener det er umulig at alle biler i fremtiden kun vil gรฅ pรฅ strรธm.
Bosch er mye mer enn husholdningsapparater og verktรธy.
Den tyske industrigiganten har en hel avdeling som kun driver med bilindustrien. Og her gir ikke styreleder Stefan Hartung mye til ideen om elbiler.
Elbiler vil uansett ikke klare alle transportbehov i fremtiden. Faktisk vil ingen klare seg uten forbrenningsmotoren, mener styrelederen.
Det sier han i et intervju med det tyske mediet The Pioneer .
Var mer verdt enn Volkswagen โ nรฅ er bilmerket truet av konkurs
Stefan Hartung erkjenner at salget av elbiler โ og dermed antallet โ vil รธke. Men samtidig sier han at elektrifiseringen av bilparken vil ta lang tid. Ogsรฅ lengre enn mange tror.
โ Vi vil se en ytterligere รธkning i elbilsalget. Men det vil bevege seg i bรธlger. Vi hรธrer ogsรฅ fra bilprodusentene at รธkningen vil gรฅ tregere enn fรธrst antatt.
Akkurat nรฅ bygges det 90 millioner nye biler over hele verden hvert รฅr. Og รฅ erstatte dem med noe som kun gรฅr pรฅ strรธm er ikke noe man bare gjรธr, mener Bosch.
โ Hvis vi umiddelbart skulle konvertere alt vi i dag har i produksjon, ville det tatt rundt 16 รฅr รฅ erstatte hele flรฅten.
โ Det vil ta mer enn dobbelt sรฅ lang tid, minst 30 til 35 รฅr, รฅ elektrifisere alle biler pรฅ verdensbasis. Men det blir aldri sรฅnn. Ikke alle biler vil vรฆre elektriske i fremtiden, sier Stefan Hartung til The Pioneer.
Bosch er ikke den eneste som trรฅkker forsiktig nรฅr det kommer til elbilen. Hos BMW hรธrer du ikke snakk om lanseringsdato for verken diesel- eller bensinbilen.
Toyota sier at elbilen aldri vil fรฅ ยซmer enn 30 prosent av det globale markedetยป, og nรฅ er Mercedes ogsรฅ nรธlende med รฅ sette en sluttdato pรฅ hva som helst. Les mer om det her .