Et svensk forskningsprosjekt slår fast at det å ta elbiler på en fergeoverfart ikke er forbundet med større risiko. I hvert fall ikke i forhold til fossilbiler.
Det skjer 2 til 3 ganger i året at skip med biler om bord tar fyr. En stor andel av disse brannene oppstår først og fremst i elektroniske komponenter.
Men det betyr ikke at det er større risiko forbundet med å ha elbiler om bord på for eksempel ferger.
Dette er konklusjonen i det svenske forskningsprosjektet LASH FIRE .
Her har man sammen med myndigheter og bransjeaktører konkludert med at brannfaren i elbiler på skip ikke er større enn i biler med diesel/bensin på tankene.
LES OGSÅ: EU-regel stopper overvåking i politibiler til 2 milliarder. kroner
Selv om elbiler ikke utgjør en større brannfare enn biler som tas om bord på ulike skip, er en brann i en elbil ofte svært vanskelig å slukke.
Forsker Magnus Arvidson, som har vært involvert i prosjektet, mener derimot at fergenes sprinkleranlegg allerede håndterer brennende elbiler på samme nivå som å håndtere brann i en diesel/bensinbil.
Her hjemme viser også rapporter fra Beredskapsetaten at branner i elbiler er sjeldnere enn i fossilbiler. Les mer om det her .
Selv om elbiler ikke utgjør en større risiko, er to bilmerker saksøkt fordi et forsikringsselskap mener at flammer i litium-ion-batterier i spesielt elbiler førte til at 4000 biler om bord på lasteskipet Felicity Ace sank i Atlanterhavet i 2022. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!