I 2020 bestemte det kinesiske diktaturet at 50 prosent av alle nye biler i landet skulle gå på strøm innen 2035. Dette skjer nå 10 år for tidlig.
Kina, verdens største bilmarked, opplever en raskere overgang til elbiler enn forventet. Salget av elbiler ligger an til å gå forbi salget av bensinbiler allerede i 2025, et tiår tidligere enn opprinnelig anslått.
Utviklingen markerer et skifte i bilbransjen, der elbiler, plug-in hybrider og tradisjonelle hybrider gradvis overtar dominansen til bensinbiler.
Ifølge data referert til av The Financial Times ventes salget av elbiler å stige til over 18 millioner i 2034. Samtidig forventes salget av bensinbiler å falle til 2,93 millioner i samme periode.
Salget av plug-in hybrider forventes også å øke, og nå en topp på 6,05 millioner i 2033. Salget av tradisjonelle hybrider forventes å variere mellom 730 000 og 1 million enheter i løpet av det neste tiåret.
Den økende konkurransen i markedet forventes å føre til konsolidering, hvor mange bilmerker vil bli skviset ut.
– Kinas innenlandske elbilsektor opplever en nedgang i veksten, et overutbud av modeller, intens konkurranse og en priskrig.
– Den langsiktige retningen er imidlertid klar – Kinas elbilfremgang er ustoppelig, sier HSBC-analytiker Yuqian Ding.
Elbilmarkedet i Kina er med andre ord i ferd med å utvikle seg til en kamp for å overleve. Vinnerne er sannsynligvis bilprodusentene som kan levere elbiler av høy kvalitet til konkurransedyktige priser.
Fremtiden til bilindustrien i Kina ser ut til å være elektrisk. Den raske veksten i salget av elbiler viser en klar trend. Men det betyr ikke at alle bilmerker gjør det like bra. Flere av dem er faktisk på randen av konkurs. Les mer om det her .
Kinas forbrukere har omfavnet elbiler, og landets regjering støtter aktivt utviklingen av elbiler og nødvendig infrastruktur.
Denne kombinasjonen av forbrukernes etterspørsel og politisk støtte har skapt et gunstig miljø for elbiler i Kina.
Det er imidlertid viktig å merke seg at den kinesiske elbilsektoren står overfor utfordringer. Den intense konkurransen og priskrigen kan tvinge noen produsenter ut av markedet.
Bare de sterkeste og mest innovative selskapene vil overleve i det lange løp.