Den svenske motorsportserien STCC, som kun kjøres med elbiler, startet i fjor. Men nå blir serien allerede avlyst permanent.
STCC, den svenske motorsportserien for elbiler, er permanent kansellert etter bare ett år.
Avgjørelsen markerer et betydelig tilbakeslag for elmotorsporten i Sverige og stiller spørsmål ved om elbiler i det hele tatt har en fremtid i motorsporten.
Serien, som forsøkte å etablere seg som en ledende plattform for elektrisk motorsport, har stått overfor betydelige utfordringer siden elektrifiseringen i 2024.
Etter å ha kortsluttet sin første sesong med helelektriske biler i 2024, har STCC annonsert at 2025-sesongen blir avlyst.
Det svenske bilsportforbundet begrunner avgjørelsen med utilstrekkelig deltakelse, økonomiske vanskeligheter og usikkerhet om seriens langsiktige bærekraft. Den tidligere promotøren har også trukket seg.
Elbilløp kan bli permanent avlyst
– Vi har undersøkt betingelsene for STCC 2025, men har innsett at det ikke er nok tid til å gjøre 2025 så bra som et Racing Championship fortjener.
– Derfor satser vi i stedet på at mesterskapet skal komme sterkere tilbake i 2026, sier Anna Nordkvist, administrerende direktør i Svensk Motorsport.
En av de største utfordringene har vært å sikre et tilstrekkelig antall deltakende biler. Av de 12 planlagte bilene i feltet, ville halvparten komme fra et enkelt lag, Exion Racing.
Lagets lagleder, Kevin Engman, er enig i at serien blir avlyst. I hvert fall i år.
– Som team synes vi naturligvis det er trist at STCC er satt på vent i 2025. Men vi har full forståelse for beslutningen gitt økonomien og verdenssituasjonen, som har satt sine tydelige spor.
PWR Group, en sentral aktør i elbilkonverteringen av STCC, støtter også beslutningen om å avlyse 2025-sesongen.
"Å sette mesterskapet på vent er en vanskelig, men nødvendig beslutning for å sikre en bærekraftig og langsiktig fremtid," sier Micke Jansson, administrerende direktør i PWR Group.
Fremtiden til STCC og elektrisk motorsport er nå usikker. Svenske Motorsport har annonsert at de vil utvikle en ny strategi for å gjenopplive serien i 2026.
Men det er fortsatt uklart om de vil lykkes. Mange er usikre på om STCC faktisk gjenoppstår, eller om det er slutten for elbiler i motorsporten på andre siden av Øresund.
STCC-folket er ikke de eneste som trekker seg ut når det kommer til elbiler. I april i fjor trakk en arrangør seg fra verdensmesterskapet i rallycross fordi det ble brukt elbiler.
Publikum dro rett og slett fordi serien ifølge arrangøren ikke er spennende nok. Men selv Formel E kan egentlig ikke tiltrekke seg et interessert publikum.
Til tross for det den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA kaller rekordhøyt seertall, har interessen for den elektriske formelklassen Formel E avtatt.
Spør du den tidligere Formel 1-føreren Robert Kubica, er det ikke mye til elektriske formelbiler.
– For meg skal en racerbil lage støy.
– Jeg har litt av et mantra. Det er kanskje ikke godt å si offentlig. Men… (å kjøre elektrisk racerbil, red.) er litt som å ha sex med en oppblåsbar dukke, sier Kubica i en episode av podcasten Gurulandia. Les mer om det her .