Elbilorganisasjoner: Feil å tillate bensinbiler

Europas bilmerker vil ikke bare måtte gå på en seriøs diett de neste årene. Men å lempe på utslippskravene vil bare gjøre vondt verre, lyder kritikken.

EUs skjerpede utslippskrav til bilprodusenter fra nyttår 2025 vil tvinge produsentene til å selge minst 20 prosent elbiler for å unngå store boder.

Dette er en betydelig økning fra de 13 prosentene som var gjeldende i fjor. Elbiler er derfor et hett tema i bilindustrien for tiden. Men nå advarer den europeiske bilindustrien om at reglene kan sende den enda lenger bak kineserne.

Det er allerede advart fra flere europeiske bilprodusenter om at det kan bli en stor utfordring å oppfylle de nye kravene.

Dette skyldes blant annet begrenset etterspørsel etter elbiler i mange av de store europeiske markedene. Derfor kan det være vanskelig å nå EUs mål.

Straffene som produsentene risikerer dersom de ikke overholder kravene er også håndgripelige.

Faktisk kan den totale boten komme opp i 15 milliarder euro, noe som tilsvarer svimlende 112 milliarder danske kroner. Det viser beregninger fra bilindustrien selv. Beløpene er basert på salgstall fra første halvår 2023.

For å unngå massive bøter som kan føre til permitteringer og fabrikkstenginger, prøver bilprodusentene nå å få myndighetene til å endre kurs i utslippsspørsmålet.

Det er en kamp for å overleve, ettersom 13 millioner mennesker er ansatt i den europeiske bilindustrien, og mange av disse jobbene er i fare.

Volkswagen har allerede advart om konsekvensene bodene vil få for hele det tyske konsernet. Les mer om det her .

Forsøket på å lempe på kravene møtte imidlertid motstand fra flere sider.

Blant annet fra to europeere, E-Mobility Europe og ChargeUp Europe, som i et brev til presidenten i EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, advarer mot å gi etter for press fra bilprodusentene.

Det skriver Reuters.

De to organisasjonene, som inkluderer Tesla som medlem, mener at det vil skade den europeiske bilindustrien på sikt og gjøre dem enda lenger bak Kina.

EU insisterer imidlertid på at det kun skal selges nullutslippsbiler i Europa fra 2035, og at det skal innføres gradvis strengere utslippskrav i årene som kommer.

Et av forslagene som bilindustrien angivelig har fremmet, er å tillate salg av plug-in hybrider også etter 2035.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Eksperter: Branntepper får elbiler til å eksplodere

Både amerikanske og danske branneksperter advarer sterkt mot bruk...

Den første Le Mans-dansken er død – Jens Winther ble 86 år gammel

Danmarks første Le Mans-fører, Jens Winther, som også kjørte...

Trafiktilsynet i Danmark: Glemsomme sjåfører får bot

I Danmark er det ikke krav om at registreringsbeviset...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...