21. februar, 2025

Elektrisk ferge har batteriproblemer – så nå går de over til diesel

Hurtigfergen Medstraum, som egentlig går på strøm, er tatt ut av drift fordi det er alvorlige problemer med batteriene. For å holde ruten i gang går rederiet over til diesel.

En norsk hurtigferge som skulle gå på strøm har hatt så mange problemer at rederiet nå går over til en dieselløsning.

Den elektriske fergen «Medstraum», en av verdens første i sitt slag, har vist seg ute av stand til å leve opp til forventningene som stilles til den.

Ferja, som seiler for rederiet Fjord1, har hatt og har fortsatt store utfordringer med batterikapasitet.

Det betyr at rederiet ikke kan opprettholde den planlagte seilingen. Fjord1 har derfor valgt å gå midlertidig over til dieseldrift. Håpet er at dette skal gjøre traseen mer stabil.

Problemene oppsto da fergen begynte å seile mer enn først planlagt. Den økte driftstiden ga en belastning på batteripakken, noe som resulterte i et uforutsett kapasitetsfall.

Ifølge Teknisk Ukeblad hadde kapasiteten sunket til 84 prosent da den elektriske fergen ble tatt ut av drift. Nedgangen gjorde at fergen måtte lades langt oftere enn planlagt. Og at det til slutt ble for upraktisk å fortsette med elektrisk drift.

Teknologidirektøren i Fjord1 forklarer at batterisystemet er designet for en bestemt belastning og en fast syklus av lading og utlading. Så da fergen plutselig skulle seile lenger enn opprinnelig planlagt, 'ga batteriene opp'.

Derfor har rederiet besluttet å midlertidig bruke en dieseldrevet ferge som erstatning inntil et mer permanent lossested er funnet.

Flere eksperter påpeker at batterier for elektriske fartøy er designet for en svært presis driftsform. Når trykket øker betydelig, slites batteriene raskere ut. Dette påvirker ikke bare levetiden, men også ytelsen.

Lars Ole Valoen, teknologidirektør i Corvus Energy, som har levert batteriene til «Medstraum», forklarer at det er avgjørende å respektere grensene som batteripakkene er bygget til.

– Når du skyver batterier utover originalspesifikasjonene, risikerer du å redusere levetiden betraktelig, sier han.

Rederiet jobber imidlertid med en langsiktig løsning, enten å oppgradere batterikapasiteten eller endre driftsmodellen slik at fergeoverfarten igjen blir elektrisk.

«Medstraum» ble opprinnelig lansert som en av verdens første elektriske hurtigferger. Målet var å få kunnskap om hvordan elektrisk fergenavigasjon egner seg for kortere distanser.

Utfordringene med batterikapasitet viser imidlertid at den teknologiske utviklingen fortsatt har visse begrensninger. Spesielt når driftsforholdene endres underveis.

Latest

Don't miss

Media: Volkswagen vil beholde forbrenningsmotoren

Ifølge flere 'insider'-kilder sitert av det tyske mediet Handelsblatt,...

100 % elbiler tilsvarer at alle bileiere blir vegetarianere

BMW holder liv i V8. Volkswagen vil fortsette med...

Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige...

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i...

BMW M3 blir en elbil med falsk motorlyd

Den neste BMW M3 vil sannsynligvis beholde forbrenningsmotoren. M-avdelingen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilgiganten tilbakekaller 33.000 brennbare elbiler

Tilbakekallingen av elektriske Mercedes-modeller har vist seg å være mye større enn først forventet. Nå sprer det brannfarlige problemet seg til 33.000 biler i...

Nå skal bilutslipp lade batteriet

Varmen fra eksosrøret er sløsing med energi. Nå har imidlertid forskere funnet en måte å bruke den energien på. Nemlig som strøm til batteriet....

Polestar 3 rammet av dyr defekt – eiere får erstatning

Polestar har utviklet biler så lenge at datamaskinene i dem har blitt for gamle. Den har mange feil, som nå må fikses med nye...

Haas smeller til Kevin Magnussen i nytt intervju

Haas og Kevin Magnussen er ikke et avsluttet kapittel. Likevel, i et nytt intervju, sender teamets teamleder bemerkninger til den danske racingtreneren. Haas og...

FDM slår alarm igjen: «Det er ulovlig»

FDM er igjen på jakt etter kommuner som bruker betalingsparkering som unnskyldning for å få mer penger i kassa. Nå er det galskap i...

Nye biler er sjokkerende dårlige – de verste på 16 år

Nye biler har rekordmange feil. Faktisk er ting så ille at de ikke har vært verre på 16 år. Det viser nå en undersøkelse...

Nytt baksete koster 600 000 kr. – Bilen er verdt 150.000

Bilimportøren krevde 600.000 kroner for et baksete. Altså for en bil verdt 150.000 kroner. Sjåførens forsikringsselskap er i sjokk. Det er ikke bare støtfangere,...

Tesla innrømmer: Kanskje vi fjernet for mye

Svært få mennesker var fornøyd med at Tesla fjernet blinklysarmen. Og nå innrømmer bilmerket at det 'kanskje' har gått for langt. Tesla innrømmer at...

Politiet advarer sjåfører: Du mister førerkortet

14 sjåfører har allerede mistet førerkortet betinget fordi de har passert politiet med begrenset sikt ut av frontruten. Nå advarer rettshåndhevelse andre. Politiet advarer...

Stockholm må fortsatt forby alle diesel- og bensinbiler

En klage fra blant annet næringslivet hjalp uansett ikke. I hvert fall ikke med det første. Stockholm har lov til å forby alle bensin-...

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I hvert fall når du heter Gordon Ramsay. På Instagram viser kjendiskokken frem sin nye Ferrari...

Bilgiganten forlater fabrikken for elbiler – ingen vil ha dem

På en ny fabrikk i Termoli, Italia, skulle verdens fjerde største bilkonsern, Stellantis, utelukkende bygge batterier for elbiler. Men etterspørselen er ikke der. Et...