Mens Toyota vokser seg sterkere som merkevare, stuper Teslas rykte. Dette er konklusjonen til engelske Brand Finance i en ny rapport.
Tesla opplever en fortsatt nedgang i markedsverdi, ifรธlge en ny studie fra Brand Finance.
I fรธlge analysefirmaets siste Automotive Industry 2025-rapport har Teslas merkevareverdi falt med 26 prosent til 43,0 milliarder dollar.
Og selv om det er mye penger, har det fรฅtt Teslas merke til รฅ falle til tredjeplass pรฅ listen, som publiseres fra รฅr til รฅr.
Ifรธlge analytikere har flere faktorer bidratt til nedgangen.
Tesla har ikke oppfylt inntektsforventningene. Konkurransen pรฅ elbilmarkedet har รธkt. Tesla har ogsรฅ blitt tvunget til รฅ senke prisene pรฅ bilene sine i flere nรธkkelmarkeder, spesielt i Kina.
I tillegg stรฅr Tesla overfor flere betydelige utfordringer som fรธlge av endringer i det politiske landskapet. Blant annet er det ventet at subsidier til elbiler i USA vil bli redusert eller helt eliminert under Trump-administrasjonen. Faktisk har presidenten allerede lovet det.
Motsatt skyter Toyotas merkevareverdi i vรฆret. รkningen er pรฅ hele 23 prosent. Japanerne kan derfor merke seg at deres merkevare alene er verdt 64,7 milliarder dollar.
โ De eldre bilmerkene mรฅ finne en balanse mellom รฅ opprettholde lรธnnsomhet i dag og รฅ investere i teknologien som skal definere fremtidens mobilitet, sier Alex Haigh, administrerende direktรธr i Brand Finance.
Ifรธlge Brand Finance-rapporten er det fรธrst og fremst et sterkt salg og et strategisk fokus pรฅ hybridbiler som sender Toyota opp i de hรธyere sjiktene.
Toyotas fokus pรฅ hybridteknologi har vist seg populรฆrt blant forbrukere som รธnsker drivstoffeffektivitet uten รฅ mรฅtte bekymre seg for infrastrukturen til ladestasjoner for rene elektriske kjรธretรธy.
Overraskende nok har Mercedes som merke ogsรฅ blitt mindre verdt. Tyskerne mรฅ nรธye seg med et fall pรฅ 11 prosent. Dette tilsvarer en verdi pรฅ 53 milliarder dollar.
Tyskerne nรฅdde ikke sine inntektsmรฅl for 2024. Akkurat som resultatforventningene ble senket to ganger i lรธpet av fjorรฅret. Noe som ifรธlge den engelske rapporten kan forklares med sviktende salg i Kina.
Ferrari er bilmerket som har opplevd den raskeste veksten i merkeverdi, med en รธkning pรฅ 36 prosent til 14,4 milliarder dollar. Ferrari er merket som med over รฉn million kroner i overskudd pr bil, tjener mest i hele bilindustrien. Sรฅ pr. bil.
โ Bilindustrien stรฅr ved et veiskille. Globalt salg av elbiler fortsetter รฅ รธke, men veksten har avtatt i enkelte markeder som USA og Europa.
โ Politisk usikkerhet, endrede regelverk og forsyningskjedeutfordringer endrer strategier pรฅ tvers av bransjen.
โ Samtidig har Kina etablert seg som verdens ledende bileksportรธr ved รฅ utnytte sin dominans innen produksjon av batterier til elbiler. Videre klarer kineserne รฅ presse prisen ned for รฅ vinne enda mer av markedet, forklarer Alex Haigh.