Avgiftsreglene for firmabiler endres igjen. Det betyr at 90.000 sjåfører står overfor en tilleggsregning. «Slave», sier regnskapsføreren.
For rundt 90.000 danske sjåfører med firmabil er januar måned blitt synonymt med en årlig ekstraregning. Men nå er de tilbakevendende justeringene av avgiftsgrunnlaget for firmabiler over.
Siden 2021 har bedriftene måttet foreta en årlig justering av avgiftsgrunnlaget for firmabiler som følge av en avtale om å få 1 million grønne biler på veiene innen 2030.
Denne justeringen har medført at avgiftspliktig verdi på firmabiler har endret seg hvert år i januar.
– Det er en tøff januaroppgave, sier regnskapsbyrået BDO, som anslår at ca. 29.000 arbeidsgivere er rammet av reglene.
Dette skriver Ekstra Bladet .
Reglene innebærer at den avgiftspliktige delen av bilens nyverdi er inntil 300.000 kroner. har gradvis blitt redusert, mens verdien over dette beløpet er økt.
Konsekvensen er at eiere av firmabiler med en nyverdi på over 300.000 kroner. har opplevd en økning i ligningsverdien og dermed en tilleggsregning i form av økt skatt.
Et eksempel fra BDO illustrerer hvordan lovforslaget ser ut:
En firmabil med en ny verdi på 450.000,- hvor eieravgiften øker fra 3.700,- til 4.000,-. per år, vil oppleve en økt ligningsverdi på ca. 5.000 kr.
For en toppskattyter vil dette medføre en tilleggsregning på ca. 2.800 kr.
– Kjører du i enda dyrere biler, blir det selvsagt enda dyrere, bemerker BDO.
Firmabilbeskatningen er ikke det eneste som øker i Danmark. I hvert fall ikke når det har med biler å gjøre.
Siden 1. januar har både bensin- og dieselbileiere måttet betale enda mer i avgifter for drivstoffet de putter i bilene sine.
Nye EU-kvoter gjør også at drivstoffet ligger an til å bli enda dyrere frem mot 2030. Les mer om det her .