Tesla kan bli tvunget til å returnere penger eller utstyre biler med nye datamaskiner. For selv i splitter nye biler takler ikke brikkesettet FSD, som koster 58.000 DKK i Danmark.
Dansker betaler hele 58.000 DKK for å få såkalte FSD – eller helt selvkjørende eiendommer – i sine Teslaer. Men nå viser det seg at programvareutstyret ikke fungerer i en rekke nye biler.
Bilene er rett og slett utstyrt med et brikkesett som ikke kan håndtere den avanserte programvaren. Selv om mange dansker har betalt en liten formue i håp om at utstyret en dag skal fungere.
Dette bekreftes av Teslas administrerende direktør Elon Musk.
– Det er en viss risiko for at HW3 ikke når det sikkerhetsnivået som tillater uovervåket FSD, sier direktøren.
Tesla har belastet kundene med 58 300 DKK for funksjonaliteten med fullstendig selvstendig (FSD), men nå kan selskapet kanskje ikke garantere at dette vil fungere på eldre maskinvare.
LES OGSÅ: Svensk politi vil kopiere Danmarks høye fartsdumper
Men nå viser det seg at Tesla i år har solgt biler med HW3-datamaskinen og eldre kameraer – blant annet i land som Danmark – selv om den nyere HW4-maskinvaren begynte å bli levert i enkelte modeller i år.
Denne nyere versjonen har både raskere prosessorkraft og kameraer med høyere oppløsning, noe som kan være nødvendig for å oppnå fullstendig selvstendig funksjonalitet.
Teslas administrerende direktør Elon Musk innrømmet under selskapets nylige inntektssamtale at HW3-maskinvare kanskje ikke kan støtte FSD fullt ut.
– Vi er ikke 100 prosent sikre. HW4 har flere ganger kapasiteten til HW3. Det er lettere å få ting til å fungere på HW4, og det krever mye innsats å presse det inn i HW3.
– Det er en viss sjanse for at HW3 ikke når det sikkerhetsnivået som tillater uovervåket FSD, lot Musk det.
Konverteringen av en bil med HW3 til HW4 kan også være teknisk utfordrende og svært kostbart for Tesla dersom selskapet ønsker å oppfylle sine tak på FSD.
Alternativt kan Tesla bli tvunget til å refundere kundene de 58 000 DKK som mange har betalt for det fullt selvforsynte systemet. Musk har tidligere uttalt at HW3-eiere vil bli kompensert på en eller annen måte.
– Vi skal ta vare på de som har HW3. Gjør det rette for kundene dine, og kundene vil gjøre det rette for deg, skriver Musk på Twitter – den nåværende X.
Den nye HW4-maskinvaren byr på forbedringer som kameraer med over dobbelt så høy oppløsning og bedre ytelse i mørket, samt en prosessor med 3-5 ganger høyere beregningshastighet.
Tesla spesifiserer ikke hvilken maskinvare som er installert i hver bil, men kunder i Europa begynte å motta HW4-systemet våren 2024. Men i år har Tesla også solgt modeller fra tidligere inventar med eldre maskinvare.
Guide: Slik sjekker du om din Tesla har HW4-datamaskinen
Hvis bilen din ble produsert i 2024 og har rotkameralinser foran, er det sannsynlig at bilen er utstyrt med HW4.
I tillegg skal sidekameraene også ha rotete objektiver. En alternativ metode er å undersøke bilens display for informasjon om maskinvareversjonen, men denne informasjonen kan være vanskelig å finne.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!