Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men nรฅr det er tomt, forventes prisene รฅ stige. Japanerne har stoppet all eksport til USA.
Det japanske bilmerket Mitsubishi stanser alle forsendelser til USA pรฅ grunn av Trumps tariffer. Rabatter pรฅ eksisterende biler kuttes, selv om forhandlerne har nok biler pรฅ lager i minst 100 dager.
Mitsubishi har nรฅ sluttet รฅ levere biler til USA. Dette er et svar pรฅ Trumps toll pรฅ 25 prosent pรฅ importerte biler. Det japanske merket frykter konsekvensene for blant annet Outlander-modellen.
Alle Mitsubishi-kjรธretรธyer som selges i USA er bygget i Japan. Dette gjรธr merket spesielt utsatt for de nye importtollene.
En talsperson for Mitsubishi har kommentert situasjonen til Automotive News .
โ Vi holder biler tilbake pรฅ havnen til vi har fรฅtt mer klarhet i tollsatsene.
Talsmannen legger imidlertid til at det er tilstrekkelig lager hos forhandlerne akkurat nรฅ. Kundenes valg blir derfor ikke umiddelbart pรฅvirket.
Ifรธlge Autonews har forhandlerne 20.245 biler pรฅ lager i USA. Det tilsvarer et lager som kan dekke salg i nesten 100 dager.
Trump-tollen rammer flere bilmerker
Mitsubishi er ikke alene om รฅ svare pรฅ Trumps tariffer. Flere andre utenlandske bilprodusenter har ogsรฅ stoppet forsendelser til USA.
Listen inkluderer merker som Lotus og Jaguar-Land Rover. Volkswagen og Audi holder ogsรฅ tilbake skip og biltransport fra havnene.
Volvo gikk til og med et skritt videre nylig. De har fullstendig stoppet salget av S90-modellen i USA som fรธlge av situasjonen.
Prisene pรฅ biler allerede hos forhandlere pรฅvirkes ikke direkte av tariffene. Men Mitsubishi forbereder seg pรฅ uunngรฅelige prisรธkninger senere.
Merket har kuttet subsidiene til sin bestselgende bil, Outlander. Kundene fรฅr nรฅ kun et kontanttilskudd pรฅ cirka 7.000 danske kroner, mot tidligere cirka 10.500 kroner.
Uviss fremtid for Mitsubishi i USA
Samtidig har finansieringskostnadene for kvalifiserte kjรธpere รธkt. Renten er hevet fra 2,99 prosent til 4,99 prosent.
Den nye tariffsituasjonen kommer pรฅ en vanskelig tid for Mitsubishi. Merket har allerede slitt pรฅ det amerikanske markedet.
I 2024 solgte Mitsubishi bare 109 843 biler i USA. Dette er et relativt lavt tall for det store markedet. Her i Danmark var det โ uten sammenligning ellers โ 198 biler. Eller bare 0,1 prosent av markedet.
Tilbake i USA rapporteres det at flere forhandlere allerede har mistet troen pรฅ merket. Mange satser i stedet mer pรฅ รฅ selge brukte biler.
Bilprodusentene har ennรฅ ikke annonsert nรฅr de forventer รฅ gjenoppta forsendelser. De avventer mer klarhet om tollsatsene fra Trump-administrasjonen.
Det er sannsynlig at de hรฅper at tariffen faller eller i det minste reduseres. Men den muligheten virker mindre og mindre sannsynlig for hver dag som gรฅr.
Alt tyder pรฅ en usikker fremtid for importerte biler i USA. Det kan fรธre til hรธyere bilpriser og fallende salgstall i det amerikanske markedet.
Selv om situasjonen i USA er usikker, har Mitsubishi en lang historie med populรฆre biler, ogsรฅ i Danmark. Du kan lese mer om hvordan Mitsubishi fikk panikk og solgte hele samlingen av sjeldne biler fordi en importรธr trodde alt var over akkurat her .