Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til USA.
Det japanske bilmerket Mitsubishi stanser alle forsendelser til USA på grunn av Trumps tariffer. Rabatter på eksisterende biler kuttes, selv om forhandlerne har nok biler på lager i minst 100 dager.
Mitsubishi har nå sluttet å levere biler til USA. Dette er et svar på Trumps toll på 25 prosent på importerte biler. Det japanske merket frykter konsekvensene for blant annet Outlander-modellen.
Alle Mitsubishi-kjøretøyer som selges i USA er bygget i Japan. Dette gjør merket spesielt utsatt for de nye importtollene.
En talsperson for Mitsubishi har kommentert situasjonen til Automotive News .
– Vi holder biler tilbake på havnen til vi har fått mer klarhet i tollsatsene.
Talsmannen legger imidlertid til at det er tilstrekkelig lager hos forhandlerne akkurat nå. Kundenes valg blir derfor ikke umiddelbart påvirket.
Ifølge Autonews har forhandlerne 20.245 biler på lager i USA. Det tilsvarer et lager som kan dekke salg i nesten 100 dager.
Trump-tollen rammer flere bilmerker
Mitsubishi er ikke alene om å svare på Trumps tariffer. Flere andre utenlandske bilprodusenter har også stoppet forsendelser til USA.
Listen inkluderer merker som Lotus og Jaguar-Land Rover. Volkswagen og Audi holder også tilbake skip og biltransport fra havnene.
Volvo gikk til og med et skritt videre nylig. De har fullstendig stoppet salget av S90-modellen i USA som følge av situasjonen.
Prisene på biler allerede hos forhandlere påvirkes ikke direkte av tariffene. Men Mitsubishi forbereder seg på uunngåelige prisøkninger senere.
Merket har kuttet subsidiene til sin bestselgende bil, Outlander. Kundene får nå kun et kontanttilskudd på cirka 7.000 danske kroner, mot tidligere cirka 10.500 kroner.
Uviss fremtid for Mitsubishi i USA
Samtidig har finansieringskostnadene for kvalifiserte kjøpere økt. Renten er hevet fra 2,99 prosent til 4,99 prosent.
Den nye tariffsituasjonen kommer på en vanskelig tid for Mitsubishi. Merket har allerede slitt på det amerikanske markedet.
I 2024 solgte Mitsubishi bare 109 843 biler i USA. Dette er et relativt lavt tall for det store markedet. Her i Danmark var det – uten sammenligning ellers – 198 biler. Eller bare 0,1 prosent av markedet.
Tilbake i USA rapporteres det at flere forhandlere allerede har mistet troen på merket. Mange satser i stedet mer på å selge brukte biler.
Bilprodusentene har ennå ikke annonsert når de forventer å gjenoppta forsendelser. De avventer mer klarhet om tollsatsene fra Trump-administrasjonen.
Det er sannsynlig at de håper at tariffen faller eller i det minste reduseres. Men den muligheten virker mindre og mindre sannsynlig for hver dag som går.
Alt tyder på en usikker fremtid for importerte biler i USA. Det kan føre til høyere bilpriser og fallende salgstall i det amerikanske markedet.
Selv om situasjonen i USA er usikker, har Mitsubishi en lang historie med populære biler, også i Danmark. Du kan lese mer om hvordan Mitsubishi fikk panikk og solgte hele samlingen av sjeldne biler fordi en importør trodde alt var over akkurat her .