16. november, 2024

Etter 250 permitteringer – kutter bilgiganten igjen

Ønsket om hva Volvo Trucks har å tilby er ikke det samme som det var for bare ett år siden. Nå kutter fabrikken kraftig.

Volvo Trucks har varslet at det vil bli endringer i produksjonen som følge av fallende etterspørsel etter lastebiler.

Fabrikken i Tuve, Gøteborg, vil bli rammet av innsparinger og arbeidstider som må legges om.

– Vi flytter frontkarosseritrimmingen, hvor vi klargjør frontkroppene for montering, fra kveld til dagvakt for å imøtekomme redusert etterspørsel, sier Helena Lind, pressesjef i Volvo Trucks.

Fallet i etterspørselen er en del av en større trend i bilindustrien, hvor flere produsenter opplever lignende utfordringer. På fabrikken i Tuve har man allerede merket at produksjonshastigheten har gått ned.

– For ett år siden bygde vi 140 biler om dagen, nå er vi nede i rundt 100. Men jeg vet ikke så mye ennå, vi skal sette oss ned og forhandle med Volvo, sier Ulf Albinsson, lokalformann i IF Metall.

LES OGSÅ: Peugeot e-3008 må lades to ganger for å klare 1000 kilometer

Helena Lind understreker at endringene først og fremst vil ramme ansatte på åremål og eksterne konsulenter.

– Dette vil kun ramme konsulenter og åremålsansatte, ikke de som er fast ansatt, sier hun.

Den svenske bilindustrien, hvor produksjon av tunge kjøretøy spiller en betydelig rolle, har imidlertid ikke vært isolert fra utfordringene mange europeiske produsenter står overfor.

– Ute i Europa har de store produsentene sagt at de skal redusere med rundt 30 prosent. Jeg synes Volvo ser ut til å ha gjort det ganske bra, sier Peter Bryntesson i Vehicle Components Group.

Blant de ansatte skaper imidlertid endringene bekymring, spesielt for de uten fast ansettelse. Samtidig har det vært en forståelse for behovet for å tilpasse produksjonen til dagens etterspørsel.

– Bekymret, hva er det ordet? Men det er kjedelig og trist, fremfor alt for kollegene. Men det er en realitet, hvis du ikke selger lastebiler, kan du ikke bygge dem. Du kan ikke lenger bygge for lager, det må være til salgs, sier Ulf Albinsson.

Selv om situasjonen kan virke usikker, tror Bryntesson at det også kan dukke opp nye muligheter.

– For Volvo kan dette også være en mulighet for fornyelse. Nå som man er nede i mindre volumer er det en mulighet for å gå over til elektrifisering, men da må man involvere lastebilsjåfører og andre aktører, det har man tid til nå, sier Peter Bryntesson.

Han ser også en mulig bedring fremover.

– Jeg tror det kan begynne å lette mot slutten av neste år, sier han.

Det er ikke første gang Volvo har måttet kutte ned i år. Tilbake i mars skrev Reuters at lastebilprodusenten sparket 250 ansatte fordi ordrebøkene ikke kunne bære lønnen deres.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Xpeng skroter elbiltak og bygger en hybridmotor

Det kinesiske elbilmerket Xpeng kan ikke lenger påstå at...

Bygger 13 000 elbiler og taper 280 000 kr. når som helst

Det lille og relativt nye bilmerket Rivian har bygget...

Kent vil ha spesialdekk forbudt i Danmark

Står det til Kent Laursen, må de såkalte selvtette...

XPENG får toppkarakter innen bærekraft: Sparer 1,5 millioner tonn CO2

XPENG får nok en gang MSCIs høyeste karakter for...

Skrotet Tesla – nå tjener bilgiganten milliarder igjen

I desember i fjor annonserte utleiegiganten Sixt at de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

De mest aggressive sjåførene eier disse bilene

Det er særlig sjåfører som eier tyske merker som bjeffer mest aggressivt i trafikken. Det viser en ny undersøkelse som YouGov har gjennomført for...

Audi-ansatte: «Vi har blitt slått med batonger av politiet»

Flere Audi-ansatte hevder at de og kollegene deres ble slått av politiet da politiet stormet en bilfabrikk i Belgia. Onsdag denne uken slo politiet...

Kjendis får massiv kritikk – bryter loven i 154 km/t

Millioner ser på mens YouTuber Marques Brownlee snakker om alt fra teknologi til nye biler. Nå har han brutt loven med 154 km/t. Youtuber...

Så mange milliarder taper Danmark på å støtte elbiler

Nye beregninger fra Dansk Industri viser at staten tilfører milliarder ved å la elbiler slippe unna med svært liten eller ingen registreringsavgift. Det kan...

Batteribrann på kjent bilfabrikk sender to til sykehus

Torsdag eksploderte et batteri ved Koenigseggs utviklingsavdeling. Den påfølgende brannen førte til at to personer måtte til sykehus. En eksplosjon og påfølgende batteribrann hos...

Nordmenn raser over nytt forbud mot elbiler

Å lempe på kravet, som holder elbiler unna bussfeltene i flere norske byer, vil ikke gjøre noe. Busslinjene har elbiler som ellers måtte brukes...

Får verdens største bot for å ignorere tilbakekalling

Ford har fått verdens største bot – over en milliard danske kroner – fordi merket ignorerte en tilbakekalling for lenge. Ford kan dele gulvet...

Renault angrer også – knapper kommer tilbake

Renault hevder det vil «radikelt revurdere» måten merket lager hytter på. Men det betyr ikke at knappene forsvinner, sier designsjef Gilles Vidal. Renault planlegger...

Mazda bygger 6-sylindret og bakhjulsdriften hvis kundene ønsker det

En ny Mazda6 med bakhjulsdrift og inline-seks kan være på vei, hvis kundene ønsker det. Selv om Mazda ikke har noen umiddelbare planer om...

«Bjorn» ødela Rolls-Royce og ble siktet for svindel

Eieren av en Rolls-Royce Ghost hevdet at en bjørn hadde ødelagt den enormt dyre bilen. Men overvåkingsvideoen vekket forsikringsselskapets skepsis. En bjorn, en Rolls-Royce...

Taper 7 milliarder DKK. av 30.000 Teslaer før nyttår

Utleiegiganten Hertz må se et tap på svimlende 7 milliarder i nedskrivninger i øynene. Forklaringen er 30.000 Teslaer. Utleieselskapet Hertz sin offensive satsing på...

Kongehuset forbyr Volvo å bruke spesialordningen

Fra 2030 kan Volvo i Danmark ikke lenger kalle seg «kongelig domstolleverandør». Det tar ikke importøren seriøst. I hvert fall ikke offisielt. Fra 2030...