Ønsket om hva Volvo Trucks har å tilby er ikke det samme som det var for bare ett år siden. Nå kutter fabrikken kraftig.
Volvo Trucks har varslet at det vil bli endringer i produksjonen som følge av fallende etterspørsel etter lastebiler.
Fabrikken i Tuve, Gøteborg, vil bli rammet av innsparinger og arbeidstider som må legges om.
– Vi flytter frontkarosseritrimmingen, hvor vi klargjør frontkroppene for montering, fra kveld til dagvakt for å imøtekomme redusert etterspørsel, sier Helena Lind, pressesjef i Volvo Trucks.
Fallet i etterspørselen er en del av en større trend i bilindustrien, hvor flere produsenter opplever lignende utfordringer. På fabrikken i Tuve har man allerede merket at produksjonshastigheten har gått ned.
– For ett år siden bygde vi 140 biler om dagen, nå er vi nede i rundt 100. Men jeg vet ikke så mye ennå, vi skal sette oss ned og forhandle med Volvo, sier Ulf Albinsson, lokalformann i IF Metall.
LES OGSÅ: Peugeot e-3008 må lades to ganger for å klare 1000 kilometer
Helena Lind understreker at endringene først og fremst vil ramme ansatte på åremål og eksterne konsulenter.
– Dette vil kun ramme konsulenter og åremålsansatte, ikke de som er fast ansatt, sier hun.
Den svenske bilindustrien, hvor produksjon av tunge kjøretøy spiller en betydelig rolle, har imidlertid ikke vært isolert fra utfordringene mange europeiske produsenter står overfor.
– Ute i Europa har de store produsentene sagt at de skal redusere med rundt 30 prosent. Jeg synes Volvo ser ut til å ha gjort det ganske bra, sier Peter Bryntesson i Vehicle Components Group.
Blant de ansatte skaper imidlertid endringene bekymring, spesielt for de uten fast ansettelse. Samtidig har det vært en forståelse for behovet for å tilpasse produksjonen til dagens etterspørsel.
– Bekymret, hva er det ordet? Men det er kjedelig og trist, fremfor alt for kollegene. Men det er en realitet, hvis du ikke selger lastebiler, kan du ikke bygge dem. Du kan ikke lenger bygge for lager, det må være til salgs, sier Ulf Albinsson.
Selv om situasjonen kan virke usikker, tror Bryntesson at det også kan dukke opp nye muligheter.
– For Volvo kan dette også være en mulighet for fornyelse. Nå som man er nede i mindre volumer er det en mulighet for å gå over til elektrifisering, men da må man involvere lastebilsjåfører og andre aktører, det har man tid til nå, sier Peter Bryntesson.
Han ser også en mulig bedring fremover.
– Jeg tror det kan begynne å lette mot slutten av neste år, sier han.
Det er ikke første gang Volvo har måttet kutte ned i år. Tilbake i mars skrev Reuters at lastebilprodusenten sparket 250 ansatte fordi ordrebøkene ikke kunne bære lønnen deres.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!