27. januar, 2025

EU bekrefter: Alle land må subsidiere elbiler

Akkurat nå er det slik at EU-landene selv bestemmer om elbiler skal ha statstilskudd eller ikke. Men det vil EU gjøre unna, bekrefter kommisjonens nestleder Teresa Ribera.

EU planlegger å innføre et enhetlig statstilskudd for nye elbiler i alle medlemsland. Kommisjonen ønsker å lage et felles system for subsidier som skal gjøre det enklere for både forbrukere og bilprodusenter å navigere i markedet for elbiler.

I dag varierer vilkårene for statlig tilskudd til elbiler fra land til land. Denne forskjellen skaper en ulik konkurranse, som EU nå vil ta opp med et harmonisert system.

– Det er fornuftig å se hvordan vi fra et pan-europeisk perspektiv kunne finne ut hvordan vi kan lette tiltakene i stedet for å gå gjennom nasjonale subsidier, sier EU-kommissær Teresa Ribera til Financial Times.

Ribera understreker imidlertid at det er viktig å sikre at statsstøtten ikke bryter med internasjonale handelsregler. Spesielt i lys av den økende andelen kinesiske biler på det europeiske markedet.

EU har vært i dialog med bilprodusenter om alternative investeringsmuligheter. Bilmerkene i EU har allerede klaget høylytt over utsiktene til enormt høye boder dersom de ikke bygger nok elbiler.

Bilprodusentene er også bekymret for om de mange bodene de står ved vil hemme deres evne til å investere i ny teknologi. Og dermed bedre biler.

Bilmerkene peker på at kjøp av såkalte CO2-kvoter, som industrien må holde seg innenfor, i de aller fleste tilfeller kun kommer konkurransen fra Kina til gode. Men EU holder fast ved forbudet mot bensin- og dieselbiler og de nye kvotereglene.

– Det er viktig å sikre at lovverket hjelper hovedmålet – å fase ut bensin- og dieselbiler, sier Ribera.

EU opprettholder målet om å fase ut forbrenningsmotorer i 2035. Ribera åpner imidlertid for en viss fleksibilitet i forhold til de årlige salgsmålene for elbiler og de bodene som kan bli pålagt bilmerker dersom de bygger nok elbiler.

I tillegg til å støtte bilindustrien, er Ribera åpen for å innføre ytterligere tiltak for å styrke europeisk industri generelt.

Hun nevner spesielt muligheten for å innføre lokale innholdskrav for å beskytte europeiske melasseprodusenter som møter hard konkurranse fra kinesiske selskaper.

Med et harmonisert statstilskudd til elbiler ønsker EU å skape et mer enhetlig marked, som imidlertid kun skal fremme salg av elbiler.

Latest

Don't miss

Firma bag dansk bilforretning fyrer 350 folk ekstra

Norske Schibsted Media, som bl.a. eier flere store aviser...

Polestar-regissøren strekker seg etter Musk: «Uakseptabelt»

Polestars nye direktør Michael Lohscheller går nå rett etter...

Bilmerke konkurs – klarte kun å bygge 5 elbiler

Den nederlandske Voitures Extravert ønsket å konvertere klassiske Porscher...

Komiker sa nei til 175 millioner danske kroner. for kjente Porsche

Den verdenskjente komikeren Jerry Seinfeld trakk seg i siste...

Nødlidende bilmerke sier opp én av tre ansatte

Ved batterifabrikken Novo Energy, som eies av kinesiske Volvo...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilmerkets overvåking av sjåfører som er utsatt ved en feiltakelse

Japanske Subaru har tettet et sikkerhetshull i merkets såkalte Starlink-tjeneste. Feilen betydde at millioner av mennesker ble sporet og overvåket. Millioner av Subaru-biler har...

Nye tall: Elbiler kan ikke matche levetiden til dieselbiler

En ny studie har analysert at elbiler nå kan matche bensinbiler, mens det fortsatt er et stykke igjen til dieselbilenes kjørelengde når det gjelder...

Bilforhandlere er lei Audi: «Det er for dyrt»

I fjor tapte Audi både terreng til konkurrentene og mye av merkets eget salg. Nå har forhandlerne fått nok – bilene er for dyre....

Volvos søstermerke kan bli tvunget til å endre navn

Zeekr er et av de utallige Geely-merkene og dermed også relatert til Volvo. Men nå kan modellnavnet 007 skape problemer for kineserne. Volvos søstermerke,...

163 bilister ble siktet for uaktsom kjøring i 2024

Ikke mindre enn 163 ganger i fjor siktet politiet bilister for uaktsom kjøring i forbindelse med ulykker på danske veier. Det viser tall fra...

Statsråd vil ha lov mot LED-lys for biler

I England har spørsmålet om det blendende lyset fra LED-lys på biler nå blitt en politisk sak. Statsråden ønsker å endre reglene. En britisk...

Advarer mot hybridbiler – batterisvikt er dyrere enn bilen

Feil på batteripakken i hybridbiler kan ende opp med å koste eierne mer enn bilene er verdt, heter det i advarselen mot biltypen nå...

Elbil slår rekord – lades med to kabler samtidig

En lekkasje fra Kina avslører at den nye BYD Han L lader med to ladekabler samtidig. Det reduserer ladetiden betydelig fra 10 til 80...

Hver tredje sjåfør slår av den adaptive cruisekontrollen

Nye tall fra analyseselskapet Kantar Sifo viser at nesten én av tre sjåfører slår av den adaptive cruisekontrollen. Enda flere slår av kjørefeltassistenten. En...

Volkswagen varsler tap på 11 milliarder danske kroner

Volkswagen står til å tape hele 11 milliarder kroner. Penger som den allerede kriserammede bilprodusenten må bruke til å betale avgifter til EU. Volkswagen...

Nekter å drepe bensinbilen – BMW-sjef stopper

Oliver Zipse har i mange år nektet å legge forbrenningsmotoren i graven. Men nå er hans dager som BMW-direktør snart over. En av de...

Felgene til en Ferrari koster mer enn Danmarks billigste bil

Ferrari Purosangue er bilen italienerne nekter å kalle en SUV. Men hvor mye koster felgene? Mer enn Danmarks billigste bil. Kan du nøye deg...