15. april, 2025

EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig.

EU-parlamentet klassifiserer karbonfiber som skadelig i et nytt direktiv. Hvis det blir et forbud, kan det ramme bilindustrien hardt.

EU vurderer nå å ta et betydelig skritt mot bilindustrien. Brussel vil forby bruk av karbonfiber i bilproduksjon. Forslaget er en del av det reviderte ELV-direktivet (End of Life Vehicles), som også vil skrote mange eldre biler. Les mer om det her.

Direktivet regulerer demontering og gjenvinning av biler. Målet er å gjøre prosessen mer miljøvennlig.

Hvorfor ser EU på karbonfiber som et problem? Svaret må finnes i måten karbonfiber avhendes.

Når karbonfiber bundet med harpiks kasseres, kan fine fibre frigjøres. Fibrene kan flyte i luften.

Fibrene kan forårsake kortslutninger i maskiner. Enda viktigere er at de kan forårsake irritasjon av hud og slimhinner hos mennesker.

Karbonfiber – et sterkt, men lett materiale under mikroskopet

Karbonfiber er kjent for sine spesielle egenskaper. Materialet er sterkere enn stål og lettere enn aluminium. Produksjonen av karbonfiber er imidlertid mer komplisert. Det er også dyrere enn stål og aluminium.

Likevel er fordelene ofte større enn ulempene. Dette gjelder mange forskjellige applikasjoner. Materialet er mye brukt i flyindustrien. Det er også sett i vindmøllevinger og på biler.

Motorsykler bruker også karbonfiber. Dog i mindre grad enn det skjer på biler og fly.

Et voksende marked og elbilers behov for karbonfiber

Det globale markedet for karbonfiber var verdt rundt 37,9 milliarder danske kroner i 2024. Det viser tall fra analysefirmaet Roots Analysis.

Markedet forventes å vokse betydelig. En gjennomsnittlig årlig vekst på 11 prosent er spådd frem mot 2035. Verdien kan komme opp i cirka 118,1 milliarder kroner.

Ifølge Nikkei Asia står biler i dag for mellom 10 og 20 prosent av totalbruken. Det tallet vil sannsynligvis øke.

Økningen skyldes i hovedsak utbredelsen av elbiler og fordi bilmerker leter etter en raskest mulig måte å gjøre bilene lettere.

Elbiler veier mer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Årsaken er de store batteripakkene i bunnen av bilene.

Å bruke karbonfiber blir sett på som en ideell løsning når det gjelder å kutte vekt. Dette gjelder spesielt for premiummerker.

For dyre bilmerker er pris mindre viktig. Kjøreegenskaper og rekkevidde betyr mer. Men det er likevel noe som er sterkt preget av den ofte alt for høye vekten på elbiler.

Andre materialer som bly, kvikksølv, kadmium og seksverdig krom er allerede klassifisert som farlig av EU. De har imidlertid hatt unntak i bilsektoren, som ikke gjelder andre forbruksvarer.

Karbonfiber har nå blitt foreslått for første gang globalt å klassifiseres som skadelig i sammenheng med bilindustrien. Dette er gjort i EU-parlamentets utkast til det reviderte ELV-direktivet.

Det er viktig å huske at dette fortsatt er et utkast og at ingenting er sikkert ennå. Men det er ikke noe umiddelbar alternativ til karbonfiber. I hvert fall ikke en som er like god.

Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Materialer som karbonfiber er ofte å se i ytelsesbiler og tuningprosjekter, som vi dekker i dybden. Det skjer imidlertid også ofte at det fjærvektige materialet kommer helt 'vanlige' gatebiler til gode som den nyeste BMW M3 Touring. Les mer om det her .

Latest

Don't miss

BMW 5-serie synker i pris med 140.000 kroner

Priskrigen i Kina eskalerer. BMW setter ned prisen på...

Løpskor død – drept i tragisk ulykke

Japanskfødt racerfører og NASCAR Truck Series-lageier Shige Hattori er...

BMW skal kontrolleres av Alibaba fra 2026

Fra 2026 – det vil si allerede neste år...

Audi tilbakekaller 110.000 biler med alvorlig bremsefeil

Audi tilbakekaller nå 110.000 biler fordi den elektroniske håndbremsen...

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift....
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Trump vurderer å droppe 25% toll på alle biler

Donald Trump vurderer å utsette de kontroversielle biltollene for å gi bilprodusenter som General Motors, Ford og Stellantis tid til å flytte produksjonen tilbake...

Rasende over elbil – lånebil koster 20.000 kroner per måned

Norske Jaguar I-Pace-eier Stian W. Aakeberg har ventet nesten ett år på nytt batteri til elbilen sin. I mellomtiden kjører han lånebil til 20.000...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA. Men når det er tomt, forventes prisene å stige. Japanerne har stoppet all eksport til...

Michael Schumacher har skrevet under

Med hjelp fra sin kone har Formel 1-legenden Michael Schumacher satt signaturen sin på en unik hjelm for å samle inn penger til «Race...

Tesla måtte betale for feil på 100 000 biler

Direktøren for det hele, Elon Musk, har allerede sagt at det blir dyrt når Tesla skal betale for nye datamaskiner for 100.000 biler. Men...

Oppsagt bildirektør må betale tilbake 175.000.000 kroner

Stellantis' aksjonærer krever nå at konsernets tidligere direktør, som ble sparket i desember i fjor, betaler tilbake 175 millioner kroner av lønnen. Misfornøyde aksjonærer...

Tysk bilmerke konkurs etter 42 år – ansatte truet

11. april i år begjærte det lille, tidligere tyske bilmerket Isdera AG, som ble solgt til en kinesisk investor i 2016, seg konkurs ved...

McMurtry Spéirling henger i luften i 0 km/t

McMurtry Spéirling kan henge i lufta. Selv om den ikke beveger seg. Så mye downforce plager den gale bilen. Elbilen McMurtry Spéirling bruker en...

Audi tilbakekaller 6000 biler i Danmark med alvorlig feil

6.000 av de totalt 110.000 bilene som Audi for tiden tilbakekaller med alvorlige bremsefeil, kjører rundt i Danmark. Nå skal bilene på verksted. Rundt...

Scania kjøper konkursrammet bilfabrikk – sparer 260 arbeidsplasser

Med oppkjøpet av Northvolt Systems Industrial Division sikrer Scania 260 spesialister innen batteriteknologi for fremtidens elektriske terrengmaskiner. Scania har kjøpt Northvolt Systems Industrial Division....

Antallet hensynsløse sjåfører gikk ned med 33 prosent i 2024

På bare to år har antallet siktede fyllesjåfører gått betydelig ned. Det betyr også at langt færre biler blir beslaglagt og til slutt beslaglagt....

Så mange milliarder taper Danmark på elbiler hvert år

Statens årsregnskap viser stor nedgang i inntekter fra tinglysingsavgift. Populariteten til elbiler kommer til en høy pris, og nå er avtalen satt til å...