Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig.
EU-parlamentet klassifiserer karbonfiber som skadelig i et nytt direktiv. Hvis det blir et forbud, kan det ramme bilindustrien hardt.
EU vurderer nå å ta et betydelig skritt mot bilindustrien. Brussel vil forby bruk av karbonfiber i bilproduksjon. Forslaget er en del av det reviderte ELV-direktivet (End of Life Vehicles), som også vil skrote mange eldre biler. Les mer om det her.
Direktivet regulerer demontering og gjenvinning av biler. Målet er å gjøre prosessen mer miljøvennlig.
Hvorfor ser EU på karbonfiber som et problem? Svaret må finnes i måten karbonfiber avhendes.
Når karbonfiber bundet med harpiks kasseres, kan fine fibre frigjøres. Fibrene kan flyte i luften.
Fibrene kan forårsake kortslutninger i maskiner. Enda viktigere er at de kan forårsake irritasjon av hud og slimhinner hos mennesker.
Karbonfiber – et sterkt, men lett materiale under mikroskopet
Karbonfiber er kjent for sine spesielle egenskaper. Materialet er sterkere enn stål og lettere enn aluminium. Produksjonen av karbonfiber er imidlertid mer komplisert. Det er også dyrere enn stål og aluminium.
Likevel er fordelene ofte større enn ulempene. Dette gjelder mange forskjellige applikasjoner. Materialet er mye brukt i flyindustrien. Det er også sett i vindmøllevinger og på biler.
Motorsykler bruker også karbonfiber. Dog i mindre grad enn det skjer på biler og fly.
Et voksende marked og elbilers behov for karbonfiber
Det globale markedet for karbonfiber var verdt rundt 37,9 milliarder danske kroner i 2024. Det viser tall fra analysefirmaet Roots Analysis.
Markedet forventes å vokse betydelig. En gjennomsnittlig årlig vekst på 11 prosent er spådd frem mot 2035. Verdien kan komme opp i cirka 118,1 milliarder kroner.
Ifølge Nikkei Asia står biler i dag for mellom 10 og 20 prosent av totalbruken. Det tallet vil sannsynligvis øke.
Økningen skyldes i hovedsak utbredelsen av elbiler og fordi bilmerker leter etter en raskest mulig måte å gjøre bilene lettere.
Elbiler veier mer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Årsaken er de store batteripakkene i bunnen av bilene.
Å bruke karbonfiber blir sett på som en ideell løsning når det gjelder å kutte vekt. Dette gjelder spesielt for premiummerker.
For dyre bilmerker er pris mindre viktig. Kjøreegenskaper og rekkevidde betyr mer. Men det er likevel noe som er sterkt preget av den ofte alt for høye vekten på elbiler.
Andre materialer som bly, kvikksølv, kadmium og seksverdig krom er allerede klassifisert som farlig av EU. De har imidlertid hatt unntak i bilsektoren, som ikke gjelder andre forbruksvarer.
Karbonfiber har nå blitt foreslått for første gang globalt å klassifiseres som skadelig i sammenheng med bilindustrien. Dette er gjort i EU-parlamentets utkast til det reviderte ELV-direktivet.
Det er viktig å huske at dette fortsatt er et utkast og at ingenting er sikkert ennå. Men det er ikke noe umiddelbar alternativ til karbonfiber. I hvert fall ikke en som er like god.
Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Materialer som karbonfiber er ofte å se i ytelsesbiler og tuningprosjekter, som vi dekker i dybden. Det skjer imidlertid også ofte at det fjærvektige materialet kommer helt 'vanlige' gatebiler til gode som den nyeste BMW M3 Touring. Les mer om det her .