EU forbyr karbonfiber for biler – kaller det "skadelig"

Karbonfiber er lettere og sterkere enn stål og derfor ideelt for biler. Likevel vurderer EU nå å forby karbonfiber og klassifisere det som farlig.

EU-parlamentet klassifiserer karbonfiber som skadelig i et nytt direktiv. Hvis det blir et forbud, kan det ramme bilindustrien hardt.

EU vurderer nå å ta et betydelig skritt mot bilindustrien. Brussel vil forby bruk av karbonfiber i bilproduksjon. Forslaget er en del av det reviderte ELV-direktivet (End of Life Vehicles), som også vil skrote mange eldre biler. Les mer om det her.

Direktivet regulerer demontering og gjenvinning av biler. Målet er å gjøre prosessen mer miljøvennlig.

Hvorfor ser EU på karbonfiber som et problem? Svaret må finnes i måten karbonfiber avhendes.

Når karbonfiber bundet med harpiks kasseres, kan fine fibre frigjøres. Fibrene kan flyte i luften.

Fibrene kan forårsake kortslutninger i maskiner. Enda viktigere er at de kan forårsake irritasjon av hud og slimhinner hos mennesker.

Karbonfiber – et sterkt, men lett materiale under mikroskopet

Karbonfiber er kjent for sine spesielle egenskaper. Materialet er sterkere enn stål og lettere enn aluminium. Produksjonen av karbonfiber er imidlertid mer komplisert. Det er også dyrere enn stål og aluminium.

Likevel er fordelene ofte større enn ulempene. Dette gjelder mange forskjellige applikasjoner. Materialet er mye brukt i flyindustrien. Det er også sett i vindmøllevinger og på biler.

Motorsykler bruker også karbonfiber. Dog i mindre grad enn det skjer på biler og fly.

Et voksende marked og elbilers behov for karbonfiber

Det globale markedet for karbonfiber var verdt rundt 37,9 milliarder danske kroner i 2024. Det viser tall fra analysefirmaet Roots Analysis.

Markedet forventes å vokse betydelig. En gjennomsnittlig årlig vekst på 11 prosent er spådd frem mot 2035. Verdien kan komme opp i cirka 118,1 milliarder kroner.

Ifølge Nikkei Asia står biler i dag for mellom 10 og 20 prosent av totalbruken. Det tallet vil sannsynligvis øke.

Økningen skyldes i hovedsak utbredelsen av elbiler og fordi bilmerker leter etter en raskest mulig måte å gjøre bilene lettere.

Elbiler veier mer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor. Årsaken er de store batteripakkene i bunnen av bilene.

Å bruke karbonfiber blir sett på som en ideell løsning når det gjelder å kutte vekt. Dette gjelder spesielt for premiummerker.

For dyre bilmerker er pris mindre viktig. Kjøreegenskaper og rekkevidde betyr mer. Men det er likevel noe som er sterkt preget av den ofte alt for høye vekten på elbiler.

Andre materialer som bly, kvikksølv, kadmium og seksverdig krom er allerede klassifisert som farlig av EU. De har imidlertid hatt unntak i bilsektoren, som ikke gjelder andre forbruksvarer.

Karbonfiber har nå blitt foreslått for første gang globalt å klassifiseres som skadelig i sammenheng med bilindustrien. Dette er gjort i EU-parlamentets utkast til det reviderte ELV-direktivet.

Det er viktig å huske at dette fortsatt er et utkast og at ingenting er sikkert ennå. Men det er ikke noe umiddelbar alternativ til karbonfiber. I hvert fall ikke en som er like god.

Hos Boosted.dk følger vi utviklingen nøye. Materialer som karbonfiber er ofte å se i ytelsesbiler og tuningprosjekter, som vi dekker i dybden. Det skjer imidlertid også ofte at det fjærvektige materialet kommer helt 'vanlige' gatebiler til gode som den nyeste BMW M3 Touring. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon...

Avtale på plass – nå kan det digitale førerkortet brukes her

Innenfor kongeriket er det inngått en avtale om det...

Må spare 26 milliarder – bilgiganten vil selge hovedkvarter

Den japanske bilgiganten Nissan vurderer å selge sitt globale...

Kinesiske bilmerker anklaget for å forfalske salgstall

Flere kinesiske bilmerker er nå anklaget for å manipulere...

Nå skjer det – myndighetene forbyr parkeringsavgifter

Frem til nå har det vært et unntak i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Oppfinnelse lar sjåfører lage bensin hjemme

Amerikanske Aircela hevder å ha utviklet en metode som lar sjåfører lage sin egen syntetiske bensin ved hjelp av strøm fra solceller. En banebrytende...

Porsche slutter å selge brukte elbiler

I England oppfordrer Porsche-importøren sine forhandlere til å slutte å selge brukte elbiler. Årsaken er frykten for batteribranner. Porsche har stoppet bruktsalget av elbilen...

Dekkkrok koster ung mann førerkortet og 6000 kroner

En smultring på offentlig vei endte opp med å koste en ung mann førerkortet og en bot på 6000 kroner. Det er å «se...

Nissan Skyline beslaglagt for «antisosial kjøring»

Det er ikke bare i Danmark og Østerrike at myndighetene tar biler fra sjåførene. I Nord-Irland måtte en Skyline-eier overlevere nøklene til politiet torsdag...

Alpine bekrefter: Ny gatebil får V6-motor med 1000 hestekrefter

Alpine bekrefter at en superbil inspirert av Alpenglow-konseptet med V6-motor og 1000 hestekrefter har fått grønt lys. Alpine har som mål å lansere merkets...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...