Det er sikkert at EU vil legge straffetoll på kinesiske elbiler. Internt kan medlemslandene rett og slett ikke bli enige om det.
Denne uken innførte EU straffetoll på kinesiske biler. De 27 EU-landene kan bare ikke bli enige om hva som er riktig å gjøre.
Presidenten for EU-kommisjonen, Ursula von der Leyen, har allerede sagt hva hun mener om de kinesiske elbilene. Nemlig at de er en trussel mot Europas egen bilindustri, fordi det kommunistiske diktaturet ulovlig holder hånden på landets bilindustri med statstilskudd.
Men i EU-parlamentet er det splittet stemning. Tolv medlemsland stemte for en straffetoll på de kinesiske bilene, mens fire land stemte imot. 11 land avsto helt. Inkludert Finland, Sverige og Tyskland.
Det skriver Reuters .
LES OGSÅ: Haas bekrefter: Kevin Magnussen forlater laget
Avstemningen som har funnet sted er imidlertid ikke bindende. Og landene står derfor fritt til å endre mening. Den midlertidige avgiften på inntil 37,6 prosent kan imidlertid falle til bakken allerede i oktober.
Her må EU-landene stemme om en mer permanent straffetollstat. Tysk bilindustri har allerede advart mot innføringen av tollavgiften. Først og fremst fordi bilmerkene er redde for konsekvensene i Kina, hvor de får en stor del av salget.
Omvendt har straffen allerede begynt å påvirke bilprisene. Også her hjemme. For eksempel har Tesla hevet prisen på Model 3, fordi modellen som bringes til Europa.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her