20. september, 2024

EU nekter å droppe spesielle krav til bilmerker i 2025

EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke til å skje, sier en EU-talsmann.

Fra 1. januar 2025 skjerper EU reglene for hvor mye karbondioksid nye biler må slippe ut. Bilprodusenter, inkludert Volkswagen og Ford, sliter med å nå disse målene, noe som kan føre til nedleggelser på milliarder dollar.

En undersøkelse har avdekket at Volkswagen og Ford er blant produsentene som står overfor de største utfordringene med gjennomsnittlig CO2-nivå.

Dette virker spesielt bekymringsfullt for bilindustrien, da de risikerer å bli særlig hardt rammet økonomisk dersom de ikke klarer å redusere utslippene i tide.

Det spekuleres i at bodene kan komme opp i totalt 100 milliarder danske kroner dersom EU står på sitt. Og det er noe som tyder på det.

LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør

Bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA har tatt til orde for at implementeringen av de skjerpede kravene bør utsettes med to år.

De påpeker at det rett og slett ikke er nok kjøpere til elbiler, noe som gjør det vanskeligere for produsenter å redusere gjennomsnittlig utslipp per kjøretøy. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større tilbud av billigere elbiler kunne forbedre situasjonen betraktelig.

EU-kommisjonen avviser imidlertid enhver snakk om utsettelse. Kommisjonen mener bilprodusentene har hatt god tid til å tilpasse seg de kommende kravene. De nåværende målene ble vedtatt tilbake i 2019.

Så bilmerkene har hatt seks år på seg til å redusere CO2-utslippene, sier Tim McPhie, EU-kommisjonens talsperson for klimaspørsmål.

Tenketanken Transport & Environment (T&E) har også rettet skarp kritikk mot bilbransjens forsøk på å utsette reglene.

Julia Poliscanova, som jobber i T&E, har påpekt at bilprodusentene har hatt mer enn nok tid til å tilpasse seg de nye kravene og at deres økonomiske situasjon ikke kan rettferdiggjøre en forsinkelse.

– Dette er kynisk og absurd. Bilprodusentene har samlet hatt et overskudd på 1000 milliarder danske kroner de siste to årene. De har hatt årevis på å forberede seg på kravene.

Lucien Mathieu fra T&Es biltrafikkavdeling ser imidlertid en positiv utvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes å utgjøre en større andel av bilsalget i Europa i nær fremtid.

– Det kommer flere nye, rimeligere modeller, sier han til Automotive News .

Selv om bilindustrien sliter med å oppfylle de nye kravene, ser det ut til at EU holder fast ved beslutningen om å innføre de strengere reglene fra 2025.

Næringen må derfor forberede seg på en strammere regulering av sine utslipp, noe som kan få økonomiske konsekvenser for de produsentene som ikke når målet. Det er faktisk kun to bilmerker som foreløpig er fri fra bodene. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Sverige forbyr disse dekkene 1. desember 2024

Det er ikke bare i Tyskland de slår ned...

Kennet føler seg lurt av Volvo – lakken faller av

Kennet Ekberg skal ha Volvos ord for det at...

Clarkson innrømmer – slutter på TV på grunn av elbiler

Det blir ikke flere bilshow med Jeremy Clarkson. Den...

Salget av elbiler falt med 43,9 prosent i Europa – i Danmark er det stikk motsatt

Det er en delt verden når vi snakker spesielt...

Media: Svensk bilfabrikk sabotert direkte av Kina

Den svenske bilbatterifabrikken Northvolt er ikke bare i krise...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Volvo investerer mer enn noen gang i forbrenningsmotoren

Den svenske lastebilprodusenten Volvo Trucks satser mer enn noen gang på forbrenningsmotoren, sier teknisk direktør. Forbrenningsmotoren er ikke død. Faktisk investerer den svenske lastebilprodusenten...

Diktator tuder: «Tesla har slått av Cybertrucken min»

Tsjetsjenias diktator Ramzan Kadyrov, som også kalles Putins hund, eier en Cybertruck. Men han kan ikke bruke den, for Tesla har slått av bilen....

Bilgiant gjør seg klar til å sparke 30.000 ansatte

Bilgiganten Volkswagen skylder opptil 3200 milliarder danske kroner. Finansdirektøren sier at det er 1 kanskje 3 år å fikse. Og det betyr masseoppsigelser. Volkswagens...

Sverige forbyr disse dekkene 1. desember 2024

Det er ikke bare i Tyskland de slår ned på tidligere fullt lovlige vinterdekk. I Sverige skjer det samme bare litt senere. Fra 1....

Se listen – disse brukte bilene er de sikreste

Når det gjelder sikkerhet er det ingenting i veien for å velge en litt brukt bil, det viser en rapport støttet av Euro NCAP....

Koster 10.000 kr i boder – nå gjør færre sjåfører det

Færre sjåfører sitter med hodet begravd i mobilen bak rattet. Nedgangen har skjedd de siste to årene, viser norsk forskning. De siste to årene...

FDM-mannen blir ekspert på populært dansk TV-program

Det er nye ansikter i «Luxusfelden». Programmet, som avslører deltakernes dårlige økonomi, har nå en FDM-mann som ekspert. FDMs såkalte forbrukerøkonom er nå også...

9000 bileiere taper saken – får ikke 1 milliard fra Volkswagen

I et gruppesøksmål mot norske Volkswagen hadde 9.000 bileiere håpet å få opp mot én milliard danske kroner i erstatning. Nå har de tapt...

Mekaniker bøtelagt 20 millioner DKK for ulovlig chiptuning

Et amerikansk selskap, Cobb Tuning, har fått en bot tilsvarende 20 millioner danske kroner på grunn av ulovlig chiptuning. Amerikanske Cobb Tuning er dømt...

David hevder å ha avlivet en stor myte om elbiler

David Savage, som er nestleder i det irske selskapet Geotab, hevder å ha knust en enorm myte om elbilbatterier. I en større undersøkelse fra...

Det er dumt å endre forbudsreglene nå, sier bildirektøren

Bilprodusentens organisasjon ACEA vil at EU skal utsette nye utslippsregler nå. Men det er direkte dumt, sier Stellantis' sjefsdirektør Carlos Tavares. Mens bilprodusentens organisasjon...

BMW brukte 2 år på å finne feil til en verdi av 7,5 milliarder kroner

BMW tilbakekaller og holder for tiden halvannen million biler over hele verden. Det tok tyskerne 2 år å oppdage feilen bak. BMW er i...