EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke til å skje, sier en EU-talsmann.
Fra 1. januar 2025 skjerper EU reglene for hvor mye karbondioksid nye biler må slippe ut. Bilprodusenter, inkludert Volkswagen og Ford, sliter med å nå disse målene, noe som kan føre til nedleggelser på milliarder dollar.
En undersøkelse har avdekket at Volkswagen og Ford er blant produsentene som står overfor de største utfordringene med gjennomsnittlig CO2-nivå.
Dette virker spesielt bekymringsfullt for bilindustrien, da de risikerer å bli særlig hardt rammet økonomisk dersom de ikke klarer å redusere utslippene i tide.
Det spekuleres i at bodene kan komme opp i totalt 100 milliarder danske kroner dersom EU står på sitt. Og det er noe som tyder på det.
LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør
Bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA har tatt til orde for at implementeringen av de skjerpede kravene bør utsettes med to år.
De påpeker at det rett og slett ikke er nok kjøpere til elbiler, noe som gjør det vanskeligere for produsenter å redusere gjennomsnittlig utslipp per kjøretøy. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større tilbud av billigere elbiler kunne forbedre situasjonen betraktelig.
EU-kommisjonen avviser imidlertid enhver snakk om utsettelse. Kommisjonen mener bilprodusentene har hatt god tid til å tilpasse seg de kommende kravene. De nåværende målene ble vedtatt tilbake i 2019.
Så bilmerkene har hatt seks år på seg til å redusere CO2-utslippene, sier Tim McPhie, EU-kommisjonens talsperson for klimaspørsmål.
Tenketanken Transport & Environment (T&E) har også rettet skarp kritikk mot bilbransjens forsøk på å utsette reglene.
Julia Poliscanova, som jobber i T&E, har påpekt at bilprodusentene har hatt mer enn nok tid til å tilpasse seg de nye kravene og at deres økonomiske situasjon ikke kan rettferdiggjøre en forsinkelse.
– Dette er kynisk og absurd. Bilprodusentene har samlet hatt et overskudd på 1000 milliarder danske kroner de siste to årene. De har hatt årevis på å forberede seg på kravene.
Lucien Mathieu fra T&Es biltrafikkavdeling ser imidlertid en positiv utvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes å utgjøre en større andel av bilsalget i Europa i nær fremtid.
– Det kommer flere nye, rimeligere modeller, sier han til Automotive News .
Selv om bilindustrien sliter med å oppfylle de nye kravene, ser det ut til at EU holder fast ved beslutningen om å innføre de strengere reglene fra 2025.
Næringen må derfor forberede seg på en strammere regulering av sine utslipp, noe som kan få økonomiske konsekvenser for de produsentene som ikke når målet. Det er faktisk kun to bilmerker som foreløpig er fri fra bodene. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!