3. januar, 2025

EU nekter å droppe spesielle krav til bilmerker i 2025

EU slår nå igjen mot bilmerker som ønsker å få utsette de strengere kravene til CO2-utslipp fra nye biler i 2025. Det kommer ikke til å skje, sier en EU-talsmann.

Fra 1. januar 2025 skjerper EU reglene for hvor mye karbondioksid nye biler må slippe ut. Bilprodusenter, inkludert Volkswagen og Ford, sliter med å nå disse målene, noe som kan føre til nedleggelser på milliarder dollar.

En undersøkelse har avdekket at Volkswagen og Ford er blant produsentene som står overfor de største utfordringene med gjennomsnittlig CO2-nivå.

Dette virker spesielt bekymringsfullt for bilindustrien, da de risikerer å bli særlig hardt rammet økonomisk dersom de ikke klarer å redusere utslippene i tide.

Det spekuleres i at bodene kan komme opp i totalt 100 milliarder danske kroner dersom EU står på sitt. Og det er noe som tyder på det.

LES OGSÅ: Transportstyrelsen lyver, sier dansk dekkdirektør

Bilmerkenes interesseorganisasjon ACEA har tatt til orde for at implementeringen av de skjerpede kravene bør utsettes med to år.

De påpeker at det rett og slett ikke er nok kjøpere til elbiler, noe som gjør det vanskeligere for produsenter å redusere gjennomsnittlig utslipp per kjøretøy. solgt bil. Ifølge ACEA vil et større tilbud av billigere elbiler kunne forbedre situasjonen betraktelig.

EU-kommisjonen avviser imidlertid enhver snakk om utsettelse. Kommisjonen mener bilprodusentene har hatt god tid til å tilpasse seg de kommende kravene. De nåværende målene ble vedtatt tilbake i 2019.

Så bilmerkene har hatt seks år på seg til å redusere CO2-utslippene, sier Tim McPhie, EU-kommisjonens talsperson for klimaspørsmål.

Tenketanken Transport & Environment (T&E) har også rettet skarp kritikk mot bilbransjens forsøk på å utsette reglene.

Julia Poliscanova, som jobber i T&E, har påpekt at bilprodusentene har hatt mer enn nok tid til å tilpasse seg de nye kravene og at deres økonomiske situasjon ikke kan rettferdiggjøre en forsinkelse.

– Dette er kynisk og absurd. Bilprodusentene har samlet hatt et overskudd på 1000 milliarder danske kroner de siste to årene. De har hatt årevis på å forberede seg på kravene.

Lucien Mathieu fra T&Es biltrafikkavdeling ser imidlertid en positiv utvikling i markedet for elbiler, hvor billigere modeller forventes å utgjøre en større andel av bilsalget i Europa i nær fremtid.

– Det kommer flere nye, rimeligere modeller, sier han til Automotive News .

Selv om bilindustrien sliter med å oppfylle de nye kravene, ser det ut til at EU holder fast ved beslutningen om å innføre de strengere reglene fra 2025.

Næringen må derfor forberede seg på en strammere regulering av sine utslipp, noe som kan få økonomiske konsekvenser for de produsentene som ikke når målet. Det er faktisk kun to bilmerker som foreløpig er fri fra bodene. Les mer om det her .

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Fyll bilen nå – bensin og diesel blir dyrere 1. januar

Hvis du vil spare penger på drivstoff, er det...

Protester hjalp ikke – forhatte bompenger gjelder fra i dag

Sinte lastebilister og sjåfører lammet trafikken flere steder i...

BMW-eier betalte for dårlig parkering – fikk billett uansett

En BMW-eier betalte i utgangspunktet for å ta to...

BMWs M-divisjon droppet en elektrisk M2 i 2018

BMW M2 kjører fortsatt rundt som en bensinbil. Men...

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår av enheten – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...