4. mars, 2025

EU vender om – lemper krav til benzin- og dieselbiler

EU bringer nå europeiske bilmerker inn i moten og lemper på en rekke krav til bensin- og dieselbiler.

Bensin- og dieselbiler skal fortsatt være forbudt i 2035. Men nå snur EU litt for å gjøre bilmerker moteriktig.

– I stedet for å nå målene årlig, bør bedriftene ha tre år. Målene gjenstår. De må oppfylle kravene.

– Men det gir mer pusterom for industrien, sier EU-kommisjonens president Ursula von der Leyen på en pressekonferanse i Brussel mandag denne uken.

Flere bilmerker har vært kritiske til at de nå må betale milliardbøter for ikke å bygge nok elbiler.

Volkswagen har for eksempel allerede varslet hvor mange milliarder straffen fra EU vil koste det allerede økonomisk anstrengte merket. Les mer om det her .

Elbiler har det ikke særlig bra i Europa

Omvendt sier BMW at bilindustrien i flere år har vist at EU ville stramme grepet. Og at det derfor ikke burde overraske noen.

Ser man på det store bildet og ikke bare her i Norden, har bilmerker mer enn litt problemer med å selge elbiler. Et nytt regnestykke viser at kun 1,8 prosent av den totale bilparken i Europa går på strøm.

Og selv om du ikke inkluderer antall hybridbiler, kan den elektrifiserte bilparken skilte med mer enn 3,9 prosent av markedet.

Så nå har det blitt slik at alle bilmerker kan utsette milliardbodene de neste tre årene. Bøtene skal uansett ikke betales dersom bilmerkene ikke oppfyller de nye utslippskravene i år.

Det skriver Reuters .

Europeiske bilmerker og alle andre bilmerker til stede i EU har måttet redusere utslippene fra sine modellserier til under 93,6 gram per km innen 1. januar 2025. kilometer i gjennomsnitt. Frem til årsskiftet var grensen 106 gram per person. kilometer.

Noen bilmerker får imidlertid slippe unna med det. Merker som Ferrari og Aston Martin, som selger mindre enn 10.000 nye biler per år, trenger imidlertid ikke oppfylle utslippskravene.

Ferrari er på sin side fast bestemt på å vise frem merkets første elbil i år. Andre, som Aston Martin, avviser ideen direkte. Næringsgrunnlaget er ikke der, sier den nye direktøren.

– Det er umulig at vi kan gå over til elbiler nå og da og fortsatt ha noen virksomhet, sier direktør Adrian Hallmark, som Aston Martin hentet fra Bentley i fjor.

Denne måneden måtte Hallmark også innrømme at mange av kundene hans ikke er klare for elbiler. Og at de på den kontoen faktisk vender seg unna.

– Noen sier nei og hater dem (elbiler, red.) med en dyptliggende lidenskap. For kundene tror at med elbiler vil de få beskjed om at de aldri mer kan kjøpe en ny V12- eller V8-motor, sier Hallmark.


Latest

Don't miss

Han selger verdens billigste Tesla: "Ingen vil ha det"

På den svenske salgsportalen Blocket er for tiden det...

Dansk toppdirektør ferdig – forlater flere bilmerker

Den danske bilimportøren Semler Premium, som selger Porsche, Lamborghini...

Dansk bilimportør taper 3 millioner kroner om dagen

Den svenske bilimportøren Hedin Mobility Group, som også er...

Bilgiganten skylder 8 milliarder – 170 permittert haste

Aston Martins salg falt med nesten 10 prosent i...

Mekaniker innrømmer å ha jukset: "Jeg jukser med vilje"

AdBlue-systemet er noe Djevelen skapte. I alle fall hvis...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bekreftet: Mazepin er "ulovlig" tilbake i Formel 1

En av Russlands rikeste familier, Mazepin-klanen, flytter igjen inn i Formel 1-paddocken. Og dette til tross for sanksjoner fra EU. Mazepin-familien, en av Russlands...

Nissan GT-R avslutter produksjonen etter 18 år

Nissan GT-R har aldri offisielt vært til salgs i Danmark. Men etter 18 år er ordrebøkene også permanent stengt i Japan. Nissan GT-R er...

Volvo er rasende – vil forby forbrenningsmotoren nå

Volvos administrerende direktør mener ikke at EU har råd til annet enn å forby forbrenningsmotoren. Elektrifiseringen må ikke svikte, sier han. Volvos administrerende direktør,...

Fører får fartsbot for å ha kjørt 0 km/t for fort

En tysk sjåfør er i sjokk. Vedkommende har fått en fartsbot i Italia, hvor han er bøtelagt for å ha kjørt 0,22 km/t over...

Fortsatt en hit i Danmark – mikrobiler taper ikke i verdi

Mikrobiler var ekstremt populære for 10-15 år siden. Og det er de fortsatt, viser en ny rapport. Bilene mister ingen verdi, men eierne vil...

Volvo ES90 lekket før premieren – kjører 700 kilometer

Volvo ES90 blir offisielt presentert i morgen. Men bilder av den nye sedanen har allerede lekket ut. Bilen kjører angivelig 700 kilometer på en...

Polestar må låne 3,2 milliarder kroner for å overleve

Et nytt lån på 3,2 milliarder kroner skal sørge for at Polestar holder seg flytende en stund til. Så sent som i desember lånte...

Krasj i Danmark – Teslas salg ble mer enn halvert

Teslas salg i Danmark stuper. I løpet av februar falt det amerikanske merket mer enn femti prosent. I Norge og Sverige fortsetter nedturen. Tesla...

Rune får en bot på 45.000 DKK. for å sende tekstmelding til sjåføren

Rune Flåten har fått en bot på 45.000 kroner for å ha sendt tekstmeldinger til ni bileiere. Flere boder kan være på vei. Dag...

Volkswagen tilbakekaller 60.000 elbiler med farlig defekt

Flere av Volkswagens elbiler kan ikke vise hvilket gir de er i. Og fordi det er potensielt farlig, blir 60 000 biler tilbakekalt. Volkswagen-importøren...

Volkswagen dropper disse biler – «Vi har ikke råd»

Borte er dagene med nisjemodeller som den nylig avviklede Volkswagen Arteon. Direktør Thomas Schäfer innrømmer at merket ikke lenger har råd. Volkswagen dropper nisjemodeller....

Slutt etter 6 år – Polestar legger ned

Som det første av totalt 60 utstillingslokaler åpnet Polestar i Oslo sentrum. Lokalene er nå okkupert. Flere stenginger er på vei. Polestar går bort...