Med en ny lov vil EU tvinge bilistene til å skrote biler hvis reparasjoner og utskiftninger koster mer enn bilens verdi. Men det er ulovlig, sier M Sweden.
I sommer presenterte EU-kommisjonen det såkalte EVL-direktivet ( end-of-life vehicles ). Spesielt svenskene frykter at de kan bli tvunget til å vrake mange biler dersom direktivet blir lov.
M Sverige, som er Sveriges svar på FDM, kaller forslaget grunnlovsstridig.
Dette, sier forbundet, er også i strid med EUs egne regler.
– Konsekvensen kan bli at du blir fratatt koruniformen mot din vilje uten kompensasjon, skriver M Sverige.
Av samme grunn vil organisasjonen ha lagt så stort press på EU-kommisjonen at Brussel må omskrive direktivet.
LES OGSÅ: Regjeringen gjør disse bilene billigere i Danmark fra 1. januar
Og i så fall, ikke gjør direktivet mer enn det er. For dersom direktivet ikke blir mer enn det er, blir det opp til de enkelte EU-landene å utforme lovgivning rundt det.
– Den eksisterende svenske reguleringen er fullt tilstrekkelig, og derfor bør kommisjonens forslag blant annet om særregulering for salg og kjøp av koruniformer revideres, heter det.
Konkret tar forslaget i sin nåværende form sikte på å begrense større reparasjoner på eldre biler med lav verdi. Boosted fortalte allerede det tidligere i år.
I forslaget setter EU-kommisjonen en aldersgrense på 15 år for det som kalles «en oppbrukt koruniform».
Femten år er ikke nødvendigvis nok. EU-kommisjonen retter seg også mot biler med "høy kjørelengde".
EU foreslår at en bil skal klassifiseres som utgått dersom kostnadene for å skifte ut motor, girkasse, vesentlige karosserideler eller andre deler overstiger bilens reelle verdi.
Ifølge Euro News Weekly er det fortsatt tvil om konsekvensene av forslaget. For en reparasjon som for eksempel koster mer enn bilen er verdt, kan bergingsbilen også klassifiseres som 'end-of-life'.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!