Regjeringen ønsker flere elektriske lastebiler på veiene allerede. Men Europa er slett ikke klart, mener Danfoss, som sendte en bil fra Nordborg til Le Mans i Frankrike.
1.300 kilometer.
Eller avstanden fra Nordborg i Danmark til Le Mans i Frankrike. Turen er bare ikke klar til å foregå i en lastebil.
Teknologien er mer enn klar for elektrifisering av tungtransport. Men det er ikke Europa, sier sjåføren Claus Hansen, ifølge TV SYD .
Lastebilen fra Danmark møtte en rekke utfordringer underveis. Altså i tillegg til kua ned gjennom Tyskland, som alle kan bli berørt av. Dette dreier seg bl.a. om byråkrati i Belgia og ulike forhold som lastebilene skal belastes under.
LES OGSÅ: Kvinne var 4 km/t fra å miste 1 måned gamle Tesla
Selve ladedelen ga bl.a. utfordringer i Frankrike. Men danske transportører har det fortsatt travelt med å gå over til elektriske lastebiler. Fra 1. januar 2025 skal alle lastebiler over 12 tonn betale veiavgift etter hvor mye CO2 de slipper ut.
Avtalen, som et politisk flertall har vedtatt, innebærer at transportørene må betale inntil 2,03 kr pr. korte kilometer i lastebil på de fleste veier i Danmark. Og allerede fra 2028 er det lagt opp til at alle veier her i landet skal bli pålagt bompenger for vogntog.
Og selv om flere organisasjoner har påpekt at avgiften gjør det dyrere å være dansk – og både sjåfører og transportører har klaget – er skatteminister Jeppe Bruus (S) stolt over å ha innført den nye avgiften. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!