Medlemsforeningen FDM er ikke særlig tilhenger av at bensin- og dieselbiler skal betale for den kommende endringen i registreringsavgiften. Foreningen har fortsatt et forslag.
Regjeringen er godt i gang med forhandlinger som etter alt å dømme vil avlive registreringsavgiften i Danmark, i hvert fall på elbiler.
Og hvis det kommer til det punktet at det mangler penger i statskassen – et såkalt inntektstap – må bensin- og dieselbiler stoppe igjen.
Dette er hva FDM foreslår.
Medlemsforeningen mener at verken bensin- eller dieselbileiere bør betale for at elbiler skal bli billigere. Det ville være urettferdig, står det.
Både FDM og Autobranchen Danmark foreslår likevel at regjeringen og partiene i Folketinget kan legge til et tillegg i de periodiske eieravgiftene på danskregistrerte biler.
Hvordan bensin- og dieselbiler vil betale for avgiftsfrie elbiler
Noe som allerede har økt hvert år, og som vil fortsette å gjøre det. Les mer om det her .
Ifølge organisasjonene kan problemet med inntekter også løses ved å tvinge utenlandske biler og varebiler til å kjøre på danske veier under en løsning med fysiske eller digitale klistremerker. En såkalt vignett.
Ideelt sett ser imidlertid FDM for seg at finansieringen av omstruktureringen innen bilavgifter vil komme fra CO2-kvotekravene som EU innfører i 2027. Og da må diesel- og bensinbileiere fortsatt betale for de potensielt avgiftsfrie elbilene.
Det nye systemet, som har fått navnet ETS 2, forventes å bidra med ytterligere halvannen milliard kroner til statskassen i løpet av 2030. Pengene kommer direkte fra mer avgifter på drivstoff.
Mer spesifikt vil ETS 2-reglene gjøre bensin 1,07 kroner dyrere per liter allerede i 2027. liter enn den er i dag. Diesel blir 1,17 kroner dyrere per liter. liter.
Merkelig nok er det fra de samme kvotereglene som FDM kritiserte så sent som i desember 2023 at finansieringen for avskaffelse av registreringsavgiften skal hentes.
Mens FDM på mange måter ønsker å få bensin- og dieselbileiere til å betale for elbiler, er politikerne på Christiansborg travle.
Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) har sagt at det totalt sett ikke må bli dyrere å kjøre bil i Danmark. Likevel ønsker han å ha en ny avtale på området i boks før sommerferien.