Ferraris første elbil blir – som tilfellet er for alle de andre bilene i modellprogrammet – kun for de få. I Danmark blir det et rasende dyr. Selv uten skatt.
En Ferrari har aldri vært billig. Men i motsetning til mange av konkurrentene vakler ikke merket fra Maranello i tvil om at modellprogrammet også må suppleres med minst én elbil.
Det viser frem merket allerede i år. Og det blir rasende dyr moro. Med andre ord å kjøpe den. Og det selv om vi trekker fra den danske registreringsavgiften.
Ifølge nyhetsbyrået Reuters indikerer kilder «med kjennskap til bilen» at Ferrari i første omgang vil kreve en halv million euro for bilen. Det tilsvarer 3,7 millioner kroner pluss det løse.
Bortsett fra en prisgjetning, forblir den første elektriske Cavallino Rampante (italiensk for bratt hingst, red.) en fabrikkhemmelighet.
LES OGSÅ: Tesla-eier avslørt av ekskone – må betale 700.000 kroner
Alt vi kan si sikkert er at bilen skal bygges på Ferraris nye fabrikk. For det har merket selv bekreftet. I tillegg er det sannsynlig at Ferrari vil være klar til å sende de første elbilene til gatene innen utgangen av 2025.
Reuters kilder sier samtidig at Ferrari allerede har folk som jobber med utviklingsarbeidet bak neste elbil. Men faktisk trenger ikke fabrikken i Maranello elbiler i det hele tatt. I hvert fall ikke når du ser på bunnlinjen.
Tallene avslører at Ferrari er det bilmerket i verden som tjener absolutt mest penger pr bil. Bare i 2023 hentet merket nesten 1 million DKK pr bil som forlot fabrikken.
Noe helt tredje er at folkene fra Maranello absolutt ikke har noen interesse av å oversvømme markedet med biler. I fjor leverte Ferrari rekordmange biler. Det ble laget "hele" 13.663. Det sies at Ferrari setter grensen ved 20.000 gatebiler.
Vi vet allerede at det har kommet meldinger fra ledelsen om at salgstreffet Purosangue, som ifølge Ferrari ikke er en SUV, ikke må ta mer enn 20 prosent av ordrebøkene. Derfor har de allerede vært stengt i flere år.
Ferrari jobber imidlertid ikke bort fra V12-motoren eller forbrenningen helt. Et patent avslører at italienerne leker med ideen om å snu opp ned på en hydrogendrevet V6-motor. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!