Som merkevare har Fisker Inc. trolig slutte å eksistere når lageret av biler er tomt. De siste bilene går for så lavt som 17.000 kr.
Fisker Inc.s advokat kjemper for å selge de siste bilene merket ikke klarte å disponere på egen hånd. Nå kan bilene fås for en pris helt ned til 17.000 kroner.
Beløpet, som tilsvarer 2.500 dollar, er prisen for biler som har en eller annen form for skader og som Fisker ikke har klart å kvitte seg med før konkursbeskyttelsen i juni.
Prisen på bilene fremgår av rettsdokumenter , som også avslører at Fisker har solgt over 3.200 av lagerbilene for én kjøper. Les mer om det her.
Andre biler som har rukket å bli registrert i USA vil Fiskers advokat forsøke å selge for et beløp inntil 16.500 dollar, tilsvarende 113.000 kroner. Det er imidlertid fortsatt mer enn kjøperen av de over 3200 bilene har gitt, dvs. pr. stykker.
LES OGSÅ: 217 bilister kortslutter i politiets dobbeltfelle på samme vei
Det er imidlertid kun kopier av Fisker Ocean, som ikke svikter, som kjøpes inn i store mengder. Bilene vil trolig bli leaset ut til og brukt av leiebiltjenester i USA.
Hva dette betyr for Fiskers øvrige biler – og de private eierne – er fortsatt ukjent. Ifølge den danske bransjeanalytikeren Rene Tonder gir imidlertid kjøpet av de mange bilene et glimt av håp.
For kjøperen vil nok være interessert i å vedlikeholde bilene på programvarefronten slik at de kan fortsette å kjøre. Det kan bety at private Fisker-eiere i fremtiden vil ha råd til oppdateringer av bilene sine. Så kanskje.
I forrige uke kom det frem at flere forsikringsselskaper nå nekter Fisker Ocean-eiere en kaskoforsikring. Sannsynligheten for at bilene kan holdes i gang er rett og slett for liten.
Det som gjenstår er kreditorer med 161 økonomiske krav mot Fisker Inc. Krav på over 8 milliarder DKK. Blant annet. fordi gründer Henrik Fisker ikke betalte for bilene han hadde bygget på Magna Steyr-fabrikken i Østerrike.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!