USAs nye importtariffer på biler rammer Tysklands bilindustri hardt. CLEPA frykter massivt tap av arbeidsplasser og 30 prosent nedgang i eksporten til amerikanerne.
De amerikanske importtollene på nye biler skaper usikkerhet i Europa. Den tyske bilindustrien kan bli hardt rammet.
Bransjeorganisasjonen CLEPA advarer i en ny rapport om konsekvensene. Minst 15.000 jobber hos tyske underleverandører er i fare på grunn av Donald Trumps tollpolitikk.
Det kommer frem i en ny rapport fra CLEPA. Rapporten tegner et bekymringsfullt bilde for sektoren.
Eksporten av biler og deler til USA forventes å gå betydelig ned. CLEPA spår en nedgang på minst 30 prosent.
Dersom nedgangen i eksporten skulle bli enda større, blir konsekvensene verre. En nedgang på 50 prosent ville true opptil 25 000 arbeidsplasser bare i Tyskland, heter det.
CLEPA representerer europeiske underleverandører til bilindustrien. Organisasjonen ser på tollvesenet som en alvorlig trussel.
Generalsekretær Benjamin Krieger uttrykker stor bekymring. Han kaller takstene en «betydelig trussel» mot bilindustrien som helhet.
CLEPA: Amerikanske importtoller truer bilindustrien
CLEPA-undersøkelsen viser utbredt pessimisme. Mange underleverandører har et dystert syn på fremtiden.
Nesten seks av ti undersøkte selskaper er pessimistiske. De ser først og fremst negativt på de kommende månedene.
Fire av ti av de undersøkte underleverandørene tviler på lønnsomhet. De ser ingen vei til profitt i år.
Dette understreker den økonomiske usikkerheten. Takstene kommer på et følsomt tidspunkt. Den europeiske bilindustrien står overfor flere utfordringer.
Handelskonflikter er en av dem. En annen ting er at etterspørselen etter elbiler ikke er oppe i fart for å holde tritt med produksjonen som mange bilmerker har rettet seg etter.
Derfor bryter det ene bilmerket etter det andre løftene om kun å bygge elbiler rundt 2030.
Jobbusikkerhet og fallende bileksport
De amerikanske importtollene legger press på en viktig eksportsektor. Tyskland er spesielt utsatt på grunn av sin store bilproduksjon.
Arbeidstapene vil ikke bare ramme de store bilprodusentene. Hele nettverket av underleverandører er berørt.
Dette skaper krusninger i tysk økonomi. Mange lokalsamfunn er direkte avhengige av bilindustrien.
Usikkerhet påvirker også ønsket om å satse på utvikling. Bedrifter kan utsette nye prosjekter og ansettelser.
Mens andre kuttet av hele deler av selskapet. Det er blant annet Dette er tilfellet med tyske Continental, som har skilt ut hele sin Automotive-avdeling som et selvstendig selskap.
Faktisk står bilindustrien overfor så store utfordringer at eksperter nå advarer om massekonkurser. Les mer om det her .