Tar du elbilen på sommerferie i år, kan du bli stygt overrasket over den mye lavere nyttelasten som elbiler ofte er utsatt for.
Det er ikke bare ladestopp og en annen oppgavestil folk i elbiler ofte er underlagt når det er gjør-det-selv sommerferie.
Mange er overrasket over at de ikke kan ta med seg så mye på ferie som de kanskje er vant til. Elbiler må ofte laste langt mindre enn tilsvarende diesel- og bensinbiler.
Alle biler er godkjent for maksvekt. Den såkalte nyttelasten. Det inkluderer både passasjerer, drivstoff og bagasje.
Mye av nyttelasten i elbiler kan imidlertid forsvinne i bilens egenvekt, fordi batteripakken rett og slett veier mer enn forbrenningsmotoren. I gjennomsnitt må folk i elbil si farvel til 30,7 prosent av nyttelasten sammenlignet med tilsvarende dieselbiler.
LES OGSÅ: Testkor overlever ulykke i 402 km/t – gikk uskadd fra bilen
Det viser tall fra interesseorganisasjonen OFV .
– Enkelte nye elbilmodeller har svært lav nyttelast til tross for det romslige bagasjerommet. Derfor er det greit å være klar over nyttelasten dersom du er på jakt etter en ny familie-elbil, har kommunikasjonsrådgiver Nils Sodal tidligere uttalt i det norske svaret til FDM, NAF.
Tillatt totalvekt er forresten noe man ikke bare blåser nese for. Å ta en stor titt på hva bilen er godkjent for går utover sikkerheten.
Det er viktig å holde seg innenfor det bilen er designet for. Bremsene er blant annet designet for å tåle totalvekten bilen er godkjent for, sa Sodal.
Økt bremselengde er virkelig ikke kjekt å ha med å gjøre, rett og slett fordi du har lastet for mange kilo i elbilen.
Det kan også være ekstremt dyrt å bli stoppet med overbelastning. Det har flere bilister også opplevd på de danske veiene. Det kan en da 21 år gammel mann fra Ballerup skrive under på. I 2021 ble han stoppet for å være 2 tonn overvektig. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!