Forbrenningsmotoren vil ogsรฅ dominere etter 2035. I alle fall spรธr du Volvos kinesiske eier, Geely.
Fortellingen om dรธden til forbrenningsmotoren er overdrevet. Teknologien vil ogsรฅ dominere etter 2035, nรฅr for eksempel EU har til hensikt รฅ forby den i nye biler.
Det mener i hvert fall folkene i Geely og Renaults felles motorselskap Horse Powertrain.
โ Mange investerer ikke lenger i forbrenningsmotorer, vi gjรธr det motsatte, sier administrerende direktรธr Matias Giannini i et intervju med Automobilwoche .
Giannini mener at elbiler generelt vil trenge ytterligere 15 รฅr for รฅ hamle opp med forbrenningsmotoren. Men bransjen har ikke rรฅd til รฅ vente pรฅ det. Derfor vil det fortsatt vรฆre bรฅde behov for og etterspรธrsel etter bรฅde bensin- og dieselmotorer.
LES OGSร : Svรฆrt sjeldne Volkswagen-modeller funnet i forlatt gruve
โ Vi tar teknologien utviklet av Renault og Volvo videre og skal bygge forbrenningsmotorer og hybridteknologi for fremtiden. Jeg tror at elbiler vil trenge 15 รฅr fรธr de for alvor kan konkurrere med tradisjonelle forbrenningsmotorer, sier Matias Giannini.
Det betyr imidlertid ikke at direktรธren stรฅr i spissen for et selskap som er vertikalt mot elbiler. Tvert imot. Fordi den elektriske teknologien er nyttig. Spesielt i hybridform.
โ Det er en interessant teknologi, og jeg ser en fremtid for elektrisitet, kanskje aller helst for hybridteknologi, sier direktรธren.
Allerede pรฅ dette stadiet, nรฅr Horse Powertrain er et selskap med bare noen fรฅ mรฅneder under beltet, er selskapet et av verdens stรธrste selskaper innen sitt felt.
Matias Giannini leder 19 000 ansatte og 17 fabrikker over hele verden. Men direktรธren mener det trengs enda mer. Akkurat nรฅ bygger Horse Powertrain motorer for og for en rekke Geely-merker, inkludert Volvo og Renault.